راهنمای خرید پرینتر؛ انواع، ویژگی‌ها، نکات مهم و مدل‌های پرفروش

این روزها، اغلب ما علاقه‌مند به نگهداری بسیاری از عکس‌ها و اسناد روی درایوهای لپ‌تاپ یا سرویس‌های ابری هستیم، اما همچنان نمی‌توان لزوم وجود یک چاپگر یا پرینتر عالی برای ثبت خاطرات تعطیلات یا چاپ مقالات به نسخه‌‌ی فیزیکی برای دسترسی و مطالعه‌ی راحت را نادیده گرفت. خوشبختانه، پرینترها در طول زمان ارزان و ارزان‌تر و به طور فزاینده‌ای همه‌گیر شده‌اند. بنابراین شاید وقت آن رسیده تا شما هم چاپگر خانگی خود را خریداری کنید.

انواع پرینتر

بسته به مواردی که قصد چاپ آن را دارید و تعداد دفعاتی که از پرینتر استفاده می‌کنید، در بازار خرید این دستگاه با تصمیم‌گیری مهمی بین چاپگرهای جوهر افشان و لیزری روبرو هستید. به طور کلی هر یک از پرینترها نقاط قوت و ضعف خود را دارند، که در ادامه درباره‌ی تک تک این موارد صحبت می‌کنیم.

انواع پرینتر

پرینتر جوهر افشان (Inkjet Printer)

یکی از بهترین گزینه‌ها برای افرادی که معمولاً ترکیبی از متن، تصاویر گرافیکی و عکس را چاپ می‌کنند، نوع جوهر افشان انتخابی مناسب است. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که متاسفانه رضایت مالکین برای مدل‌های جوهرافشان کمتر از لیزری است.

به طور کلی بیشتر پرینترهای جوهر افشان متون سیاه و سفید را با سرعت ۵ تا ۱۸ صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند، اما برای عکس‌های رنگی این فرآیند کندتر جلو می‌رود. به منظور به دست آوردن درکی از سرعت چاپ تصاویر رنگی با این نوع از پرینترها باید اذعان کرد که طبق آزمایش‌های صورت گرفته، چاپ یک تصویر رنگی به ابعاد ۸×۱۰ و با کیفیتی بالا توسط این مدل چاپگرها، از ۱.۵ تا ۴ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد.

پرینتر جوهر افشان (Inkjet Printer)

پرینتر لیزری (Laser Printer)

اگر فقط به دنبال چاپ اسناد متنی آن هم به تعداد زیاد هستید، خرید پرینتر لیزری گزینه‌ای بسیار منطقی است. مدل‌های لیزری متن سیاه و سفید را به شکل واضحی چاپ می‌کنند، در عین حال، کار این نوع پرینترها برای چاپ تصاویر رنگی هم قابل‌قبول است. اما در حالت کلی باید بدانید که پرینترهای لیزری معمولاً برای چاپ عکس مناسب نیستند. حتی اگر از کاغذهای براق یا سایر کاغذهای تخصصی استفاده می‌کنید، باز هم نتیجه، چندان عالی نخواهد بود.

 

همچنین لازم به ذکر است که پرینترهای لیزری معمولاً نمی‌توانند کاغذهایی با اندازه‌های غیر استاندارد مانند کارت‌های تبریک یا کاغذهایی با ابعاد ۶×۴ را در خود جای دهند. پرینترهای لیزری معمولاً از نظر سرعت، عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های جوهرافشان دارند و متن سیاه و سفید را با سرعت ۹ تا ۲۵ صفحه در دقیقه چاپ می‌کنند. جالب است بدانید که طبق داده‌های جمع‌آوری شده و نظر سنجی درباره‌ی انواع پرینتر، پرینترهای لیزری نسبت به جوهرافشان قابل اعتمادتر و رضایت‌بخش‌تر هستند.

پرینتر لیزری (Laser Printer)

پرینتر سه‌کاره

به طور کلی تنها عملکرد یک پرینتر معمولی (تک‌کاره) چاپ اسناد و تصاویر است. بنابراین اگر نیازی به اسکن، کپی گرفتن یا فکس ندارید، یا دستگاه‌هایی مستقل برای انجام این کار دارید، یک پرینتر تک‌کاره محصولی مناسب و با ارزش خرید بالا است که قیمت کمتری نسبت به مدل‌های سه‌کاره دارد.

پرینتر سه‌کاره، کالایی با قابلیت اسکن، کپی و (گاهی اوقات) فکس است. جالب است بدانید که این مدل‌ها چندان جاگیر نیستند و قیمت کمتری نسبت به خرید مستقل این دستگاه‌ها دارد. البته باید توجه داشته باشید که اکثر پرینترهای همه‌کاره دارای ویژگی‌های کمتری نسبت به اسکنرها، دستگاه‌های کپی و فکسِ مستقل هستند. به عنوان مثال، برای محیط‌های اداری، یک اسکنر جداگانه گزینه‌ای معقول‌تر و با قابلیت‌های بیشتر است.

در صورتی که تمایل به خرید پرینتری همراه با قابلیت اسکن هستید، به دنبال مدلی با طراحی تخت باشید. چراکه برخلاف مدل‌هایی که کاغذ را به داخل می‌کشند، پرینترهای چندکاره و تخت به شما این امکان را می‌دهند که علاوه بر برگه‌های کاغذ، صفحات کتاب و عکس‌ها را هم به راحتی اسکن کنید. لازم به تاکید است که مدل‌های سه کاره، مجهز به ساختاری دو راهه (Built-in Duplexers) هستند که چاپ اتوماتیک از هر دو طرف را ممکن می‌کند.

پرینتر سه‌کاره
 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.