دانگل وایرلس چیست؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، احتمالا تا به‌حال بارها کلمه دانگل را شنیده باشید. نام دیگر این کلمه Wireless Adaptor  هست. دانگل یک وسیله بسیار کوچک سخت افزاری است که به ابزارهایی همچون تلوزیون، کامپیوتر و رایانه‌های رومیزی متصل می‌شود و در واقع امکانات و قابلیت‌های خاصی را به هر یک از این دستگاه‌ها اضافه می‌کند. در این مقالهقصد داریم  با دانگل و نحوه‌ کارکرد آن آشنا شویم.

دانگل وایرلس وای فای

دانگل های وایفای یکی از پر استفاده ترین انواع دانگل می باشند که این امکان را به کاربران می دهند تا کامپیوتر های خود را به صورت وای فای به مودم متصل کنند. در واقع دانگل وایرلس که با نام های وای فای دانگل و یا کارت شبکه های بی سیم هم شناخته می شوند، امکان اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ را به صورت بی سیم به شبکه Wi-Fi فراهم می کنند. خوشبختانه دانگل های وای فای با قیمت و با طول بُرد های مختلف تولید شده اند، که می توانید بسته به نیاز خود یکی از آنها را تهیه کنید.همانطور که گفتیم این وسیله برای استفاده در لپ تاپ نیز کاربرد دارد. ممکن است به هر دلیلی کارت وایرلس شما ضعیف یا خراب بود و یا برد آنتن آن کم باشد. در این صورت می توان از دانگل وای فای برای حل این مشکل استفاده کرد. عملکرد این دانگل تقریبا مشابه با دانگل بلوتوث است که اتصال بسیاری از پخش کننده ها و اسپیکر کامپیوتر را به صورت بی سیم برقرار می کند.

دانگل وایرلس وای فای

نحوه کارکرد دانگل وای فای

یک دانگل شامل یک مدار فیزیکی استاندارد برای پشتیبانی از شبکه های مختلف است که برای آن طراحی شده است. به طور مثال از رادیو های 3G و 4G در آن ها استفاده می شود. برای اتصال و کارکرد صحیح با کامپیوتر هم یک درایور و برنامه برای آن ها طراحی شده است که امکان پیکره بندی و ایجاد تنظیمات مختلف در ویندوز را امکان پذیر می کند. در واقع بدون برنامه امکان راه اندازی آن به سادگی امکان پذیر نیست. همچنین معمولا در آن ها از چراغ های LED استفاده می شود تا اتصال آن را تایید کند.

نحوه کارکرد دانگل وای فای

مزایای استفاده از دانگل وای فای چیست ؟

دانگل ها دارای مزایایی هستند که باعث شده در بعضی مواقع آنها پلی برای اتصال دستگاه‌های حتی بسیار قدیمی به وای فای و غیره باشند.

اندازه مناسب

یکی از مزیت‌های دانگل این است که اکثرا دارای اندازه مناسبی هستند. حمل آن اصلا و به هیچ وجه جا گیر نیست و بدلیل قالب آن که اکثرا شبیه به فلش هستند می‌توان آن را در هر موقعیتی بدون نگرانی از پر کردن فضا به دستگاه مورد نظرمان متصل کنیم.

اتصال سریع و کاربری آسان

نداشتن برد و تجهیزات شبکه در یک سیستم می‌تواند معضلی بزرگ باشد اما قطعا پایان کار نیست. فقط با اتصال دانگل می‌توان به راحتی و در کمترین زمان ممکن به اینترنت یا بلوتوث وصل شد. این یعنی با وارد کردن دانگل تمامی تنظیمات ممکن روی سیستم مقصد اعمال شده و بعد آن دستگاه یک دریافت کننده یا وارد کننده اطلاعات خواهد بود.

کاربرد دانگل چیست؟

کاربرد قطعه‌ی دانگل درابتدا برای کامپیوترها در حوزه‌ی محافظت کردن از نرم افزارهای تولید شده بود که بیشتر در نرم افزارهای خصوصی استفاده می‌شد دلیل این استفاده روشن است. کاربرد دانگل در اینگونه نرم افزارها به این صورت بود که تنها هنگامی که قطعه‌ی دانگل به سیستم متصل بود ما توانایی استفاده از این نرم افزارها را داشتیم به همین علت، امنیتی برای نرم افزارهای تولید شده ایجاد شد. به این نوع دانگل ها کاربران کلید سخت افزاری میگویند پس حال شما میدانید که قفل سخت افزار چیست. اما برای آشنایی بیشتر میتوانید مطلب زیرا را مطالعه کنید.

کدام دانگل وای فای برای من مناسب تر است؟

خرید دانگل وای فای مانند هر وسیله و یا قطعه دیگری نیازمند رعایت برخی نکا می باشد. در ادامه این نکات را برای شما شرح می دهیم.

برخی از مدل ها با آنتن و برخی دیگر بدون آنتن طراحی و تولید شده اند. هر یک از این مدل ها دارای معایب و مزایای مختلفی هستند که بهتر است پیش از خرید با تمامی آن ها آشنا باشید تا مناسب ترین مدل را برای استفاده خریداری کنید.

مدل های بدون آنتن برای اتصال های کوتاه بهتر می باشند و برای استفاده از فاصله طولانی چندان جوابگو نیستند.

مدل های دارای آنتن یا همان آنتن دار، می توانند برد اتصال را بیش تری را برقرار کنند. این نوع از دانگل ها در مدل های تک آنتن و دو آنتن در بازار موجود می باشند. قیمت دانگل وای فای ارتباط مستقیمی با آنتن دار بودن و یا بدون آنتن بودن آن دارد.

کلام پایانی

افرادی که سیستم‌های آسیب‌دیده یا قدیمی دارند، مهم‌ترین نگرانی آن‌ها نداشتن کارت شبکه مودم- روتر است. بدون داشتن این کارت سیستم مورداستفاده آن‌ها قادر به استفاده از شبکه و اینترنت نخواهد بود. اگر بودجه کافی برای تعویض سیستم نباشد، بهترین گزینه برای اتصال به شبکه، خرید دانگل وای فای است.هنگام خرید این دانگل باید به نکات مختلفی توجه کنید که یکی از مهم‌ترین آن پهنای باند مورداستفاده است. بهترین دانگل وای فای هر دو باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی را پوشش می‌دهد. در این مطلب شما را با راهنمای خرید دانگل وای فای آشنا کردیم، امیدواریم اطلاعات کافی را با خواندن آن کسب کرده باشید.

 
    نوشته شده توسط :
    منبع :
    شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

    ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.