روش‌های نگهداری از کارتریج

همانطور که می‌دانید کارتریج یکی از مهم‌ترین قطعات پرینتر در چاپ سند است که در صورت خرابی آن، پرینتر عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. از طرفی کارتریج اورجینال بسیار گران است و شارژ یا خرید کارتریج برای همه امکان پذیر نیست. در نتیجه تصمیم گرفتیم مقاله‌ای با موضوع روش‌های مراقبت و نگهداری از کارتریج را برای شما تولید کنیم تا بتوانید از خرابی کارتریج جلوگیری کنید.

راهکارهای مناسب برای افزایش طول عمر کارتریج

بهتر است کارتریج‌ها را همیشه در حالت افقی نگهداری یا حمل کنید و کاتریج را با مراقبت بردارید.نگهداری صحیح از آن ها امری بسیار مهم است. استفاده بیشتر از کارتریج های جوهر افشان ، به طولانی تر شدن عمر آن ها کمک می کند و حتی در هزینه های مصرفی شما نیز صرفه جویی بیشتری میکند.یکی از مهم ترین کارهایی که میتوانید هنگام ذخیره جوهر انجام دهید ، نگه داشتن آن ها به حالت ایستاده است. این کار طول عمر جوهر ها را قبل از خشک شدن طولانی می کند ، اما اگر کارتریج ها را به صورت افقی یا وارونه نگه دارید ، احتمال اینکه جوهر بتواند از کارتریج  به بیرون نشت کند وجود دارد.قرار دادن کارتریج در حالت افقی یا وارونه تنها هدر دادن جوهر نیست بلکه هدر دادن پول نیز است. برخی از تولید کنندگان توصیه میکنند که کارتریج ها را به سمت بالا نگه دارید ، به خصوص کارتریج هایی که بیش از یک رنگ دارند.قرار دادن این کارتریج ها به صورت وارونه یا قرار گرفتن در کنار آن می تواند باعث بیرون آمدن رنگ از محفظه های جوهر آن ها شود و کارتریج را با جوهر آلوده بی فایده جلوه دهند.موقع تمام شدن جوهر حتما بلافاصله کارتریج را از پرینتر خارج نموده و در کیسه پلاستیکی قرار دهید.

نحوه جلوگیری از خشک‌شدن کارتریج جوهرافشان

کاربران سؤالات زیادی درباره روش‌های نگهداری از کارتریج جوهرافشان دارند که یکی از اساسی‌ترین سؤالات آن‌ها در خصوص کارتریج‌های جوهری است که چگونه بتوانند از خشک‌شدن کارتریج جلوگیری کنند. در ادامه برخی از اقدامات مؤثر جهت نگهداری از کارتریج را خواهیم گفت:

اگر مدت زیادی است که از چاپگر جوهرافشان استفاده نمی‌کنید، حتماً کارتریج را از آن خارج کنید.

اگر کارتریجی که استفاده می‌کنید دارای درپوش است، حتماً هنگام خارج‌کردن کارتریج از دستگاه درپوش را دوباره روی آن قرار دهید.

بهترین کار برای نگهداری از کارتریج این است که آن را در یک ظرف دربسته یا کیسه پلاستیکی نگه‌داری کنید.

سعی کنید حتماً کارتریج را در یک مکان خنک و به‌دور از آفتاب نگهداری کنید.

در کنار کارتریج دستمال نم داری بگذارید تا رطوبت ایجاد کند و مانع از خشک‌شدن جوهر شود.

درب ظرف یا کیسه پلاستیکی را محکم ببندید تا هوای بیرون به آن نفوذ نکند.

بهتر است که هر هفته وضعیت کارتریج را بررسی کنید و اگر دستمال خشک شده بود، دوباره آن را نم‌دار کنید.

نحوه نگهداری کارتریج لیزری

چنانچه برای مدت زمان طولانی از کارتریج های لیزری استفاده نشود کارتریج های لیزری مستعد فرسودگی می شوند و در هنگام چاپ ، کاغذها دارای پس زمینه تاریک و روشن می شوند. استفاده نکردن از کارتریج لیزری برای مدت زمان طولانی باعث فرسوده شدن و کاهش طول عمر کارتریج می شود.بهتر است هنگام چاپ برگه ها در پرینتر های لیزری در انتخاب نوع کاغذ بسیار دقت کنید. انتخاب کاغذ مناسب و با کیفیت بالا در افزایش طول عمر کارتریج و نگهداری صحیح آن بسیار تاثیر گذار می باشد. قبل از تهیه ی کاغذ برای پرینتر خود حتما اطلاعات کافی در مورد کیفیت و جنس کاغذ داشته باشید. چون در دراز مدت باعث افت کیفیت چاپ و پایین آمدن عملکرد کارتریج های لیزری می شود.دقت داشته باشید که کارتریج های لیزری را در مکان های خشک و بدون رطوبت نگهداری کنید. چون رطوبت باعث به هم چسبیدن پودر تونر می شود و بعد از مدتی تونر خشک می شود و باعث می شود دستگاه در هنگام کار قفل کند به طوری که سبب آسیب دیدن به قطعات داخلی کارتریج ازجمله چرخ دنده ، مگنت و درام می شود.یکی از روش های  نگهداری صحیح کارتریج های لیزری تعمیر دوره ای قطعات کارتریج مانند درام آن می باشد که بهتر است این تعمیرها توسط سرویس کاران متخصص انجام شود. تمییز کردن قطعات داخل کارتریج و نگهداری های روزانه از آن و همچنین خالی کردن به موقع پودر باقی مانده در کارتریج هنگام شارژ دوباره از روش های نگهداری کارتریج لیزری می باشد.هنگام تعویض و نصب کارتریج بر روی پرینتر دقت کافی را به خرج دهید و استاندارد های لازم را رعایت کنید تا موجب آسیب رساندن به دستگاه و کارتریج نشوید. سعی کنید برای نصب درست کارتریج بر روی پرینتر خود از افراد متخصص کمک بگیرید.

 

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.