تفاوت بین ماوس گیمینگ با ماوس معمولی چیست؟

ماوس های گیمینگ به سبب آپشن های بیشتر و نیز زیبایی ظاهری شان طرفداران زیادی دارد. به همین دلیل بسیاری از کاربران حتی افرادی که سیستم گیمینگ ندارند و یا گیمر نیستند به دنبال ماوس های گیمینگ هستند. همانطور که گفتیم این ماوس ها چه ازنظر ظاهری و چه از نظر کیفیت ساخت و عملکرد بسیار متفاوت از نمونه های معمولی می باشند. شناخت این ویژگی ها می تواند شما را در تهیه یک ماوس مناسب به خوبی راهنمایی کند. در مقاله پیش رو به بررسی تفاوت های میان ماوس های گیمینگ و ماوس های معمولی می پردازیم. 

 

ماوس گیمینگ چیست؟

موس گیمینگ موسی است که مخصوص بازی‌های رایانه‌ای طراحی شده است. موس‌های گیمینگ با توجه به نیازهای بازیکنان حرفه‌ای، اغلب دارای صفحه ‌لمسی بزرگتر، کیفیت حسگر بالاتر، قابلیت پیکربندی بیشتر و طراحی ارگونومیک‌تر هستند. این موس‌ها معمولاً از ویژگی‌هایی برخوردارند که برای بازی‌های ویدئویی اهمیت زیادی دارد؛ مانند سرعت و دقت بیشتر، قابلیت تنظیم حساسیت، برداشتن دست‌ها از روی موس بدون تأثیر بر روی کارایی و بسیاری موارد دیگر.استفاده از یک موس گیمینگ به شما کمک می‌کند تا تجربه بازی بهتری داشته باشید. حتی اگر بازی هم نکنید استفاده از این موس به هنگام کار کمک قابل توجهی به سلامت دست‌هایتان می‌کند!

ماوس گیمینگ چیست؟

تفاوت‌های اساسی ماوس گیمینگ با ماوس معمولی:

ماوس از نظر طراحی ظاهری و عملکردی با ماوس‌های معمولی تفاوت‌های بسیاری دارند. این تفاوت‌ها به یک گیمر کمک می‌کند که نه تنها از ساعت‌ها بازی کردن خسته نشود، بلکه هیجان بیشتری هم تجربه کند.

نور پردازی

نورپردازی RGB مهم‌ترین خصوصیت لوازم جانبی گیمینگ‌ها است. این نورپردازی جلوه‌ی رنگین کمانی به ماوس می‌بخشد و اگرچه در عملکرد ماوس تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ اما، قطعا هیجان و حس حرفه‌ای بودن را به گیمرها القا می‌کند. در صورتی که دیگر ماوس ها به ندرت نورپردازی می‌شوند.

تفاوت‌های اساسی ماوس گیمینگ با ماوس معمولی:

DPI ماوس چیست؟

دی پی آی(DPI) به معنای نقطه بر اینچ (Dot Per Inches) است. برای واضح‌تر شدن این مفهوم، بیایید با این مثال ساده شروع کنیم؛ اگر دی پی ای موس 1600 باشد و شما ماوس خود را یک اینچ (2.54 سانتی‌متر) حرکت دهید، نشانگر 1600 پیکسل حرکت خواهد کرد. هرچه DPI ماوس بالاتر باشد، حساس‌تر است؛ به این معنا که کوچک‌ترین حرکت موجب می‌شود تا نشانگر ماوس به میزان زیادی در صفحه نمایش حرکت کند.

DPI ماوس چیست؟

DPI ماوس گیمینگ ومعمولی

همه‌ی ماوس‌های بازی دکمه‌هایی در بالا یا کنار ماوس دارند که به گیمر امکان می‌دهند DPI را بدون معطلی درلحظه تغییر دهد. ماوس گیم با تنظیمات DPI از‌پیش‌تعیین‌شده ارائه می‌شود که از ۴۰۰ DPI شروع می‌شود و به ۲۶,۰۰۰ DPI یا حتی بیشتر می‌رسد.این ویژگی برای کسانی‌ عالی است که بسته به فعالیت به تغییر حساسیت ماوس نیاز دارند یا صرفاً از این کار لذت می‌برند. برای تغییر تنظیمات DPI از‌پیش‌تعیین‌شده ماوس، می‌توانید نرم‌افزار آن را هم دانلود کنید.اکثر ماوس‌های معمولی ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ دی‌پی‌آی دارند و معمولاً دکمه‌‌ای ندارند که امکان تغییر سریع آن‌ را برای شما فراهم کند. برای تغییر سرعت ماوس‌های معمولی، باید به تنظیمات کامپیوتر خود بروید و حساسیت را به‌صورت دستی تنظیم کنید.اگر اغلب به تغییر سرعت حرکت ماوس نیازی ندارید، این موضوع نباید برایتان مهم باشد. با تغییر میزان DPI، می‌توانید سرعت نشانگر ماوس را برای کارهای دقیق مانند هدف‌گیری در بازی‌ها یا ویرایش عکس تنظیم کنید.

کلیدهای کنترلی

روی ماوس‌های معمولی تنها 3 یا 4 کلید دیده می‌شود. دو کلید برای راست کلیک و چپ کلیک و کلید سوم و چهارم برای اسکرول کردن و بالا و پایین بردن صفحات طراحی شده است؛ اما، روی ماوس‌های گیمینگ کلیدهای بیشتری وجود دارد که به بازیکن این امکان را می‌دهد تا روی بازی خود کنترل بیشتری داشته باشد.

کلیدهای کنترلی

ارگونومی و ظاهر

ماوس‌های گیم تقریباً همیشه ارگونومیک هستند؛ زیرا برای استفاده در تمام طول روز ساخته شده‌اند. وقتی آن‌ها را در دست می‌گیرید، متوجه گیرش طبیعی و راحتشان خواهید شد، به‌خصوص اگر تکیه‌گاه شست داشته باشند.

وجود تکیه‌گاه هنگام گرفتن ماوس، به انگشت شست شما مکان مناسبی برای استراحت می‌دهد و راحتی بیشتری را فراهم می‌کند؛ درنتیجه خستگی را کاهش می‌دهد و به‌تعویق می‌اندازد.

گفتنی است که این ماوس‌ها ممکن است به‌طور خاص برای استفاده‌ی افراد راست‌دست یا چپ‌دست ساخته شوند؛ البته ماوس‌های Ambidextrous به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که هم برای استفاده افراد راست‌دست و هم چپ‌دست مفید باشند.

اکثر ماوس‌های عادی طراحی فلت دارند و استفاده طولانی از آن‌ها راحت نیست؛ زیرا دست شما را در وضعیت طبیعی نگه نمی‌دارند. با‌این‌حال، می‌توانید ماوس‌های ارگونومیک غیرگیمینگ هم پیدا کنید؛ اما اگر این موضوع برایتان اهمیت دارد، بهتر است به‌سراغ مدل‌های گیمینگ بروید.

 

ارگونومی و ظاهر

تنظیم وزن

گیمرها معمولا علاقه دارند که با ماوس‌هایی کار کنند که وزن بیشتری دارند. سنگین بودن این محصول جانبی پرکاربرد به کاربران اجازه می‌دهد تا بتوانند کنترل بیشتری روی بازی‌های خود داشته باشند. بنابراین در برخی از ماوس‌های مخصوص گیمینگ امکانی فراهم شده است تا قطعاتی به این محصول متصل شوند و وزن آن را افزایش دهند. این کار باعث می‌شود گیمرها حین بازی تسلط بیشتری داشته باشند.

تنظیم وزن

نتیجه گیری:

تفاوت‌هایی که بین موس‌های گیمینگ و موس‌های معمولی وجود دارد، بستگی به نیازها و ترجیحات شما دارد. اگر یک بازیکن حرفه‌ای هستید و به دقت و واکنش بالاتری نیاز دارید، ممکن است یک موس گیمینگ مناسب باشد. اما اگر استفاده از موس برای کارهای عمومی روزمره شما مهم‌تر است، ممکن است یک موس معمولی کافی باشد. در نهایت، تصمیم به شما بستگی دارد، اما اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری بگیرید.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.