مقایسه PS5 و PS4؛ پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵ چه تفاوتی دارد؟

وقتی نوبت به انجام بازی های ویدیویی می رسد، مهم است که بهترین کنسول را برای بازی هایی که دوست دارید پیدا کنید. خوشبختانه، اگر به دنبال ارتقاء تنظیمات بازی خود هستید، سونی دو گزینه ایده آل دارد. هر دو پلی استیشن 4 (PS4) و پلی استیشن 5 (PS5) مزایای مختلفی را برای انجام بازی های پلی استیشن مورد علاقه شما ارائه می دهند. اما بهترین کنسول پلی استیشن چیست؟ آیا PS5 بهتر از PS4 است؟ و آیا PS5 بازی های PS4 را اجرا می کند؟

برای یافتن پاسخ این سؤالات و موارد دیگر، به خواندن ادامه دهید تا تفاوت های بین PS4 و PS5 را بیاموزید

معرفی مختصر PS4 و PS5

پلی استیشن ۴ و ۵ هردو کنسول‌های بازی ویدئویی هستند که توسط بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) تولید شده‌اند. PS4 برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شد و از آن زمان تا امروز، در سه مدل اصلی (original)، اسلیم (Slim) و پرو (Pro) تولید شده است. طراحی مدل اصلی به‌تدریج کنار گذاشته شد و مدل اسلیم به ورژن پیش‌فرض، و مدل پرو به ورژن پیشرفته تبدیل شدند. PS5 نیز در سال ۲۰۲۰ به عنوان جانشین PS4، با سرعت بارگذاری فوق‌العاده و یک دسته‌ی بسیار نوآورانه معرفی شد.

تفاوت PS5 و PS4 به لحاظ گرافیک

مطمئناً پلی‌استیشن 5 یک جهش فوق‌العاده نسل جدید شرکت سونی بود که از نظر فناوری هم گزینه‌ای عالی به نظر میاد. به همین دلیل هم خیلی تعجب نداره که ببینیم در این دستگاه نسخه‌های جدیدتر گرافیک و پردازنده به کار رفتن. نسبت به پلی‌استیشن 4 و حتی نسخه پرو، PS5 عملکرد پردازشی و گرافیکی خیلی بهتری داره.البته هر سه کنسول‌های بازی پلی‌استیشن 4، پلی‌استیشن 4 پرو و پلی‌استیشن 5 دارای پردازنده اختصاصی AMD هستن. این‌ درحالیه ‌که عملکرد پردازشی اون‌ها خیلی با همدیگه فرق داره و نمی‌شه گفت چون هر سه AMD دارن، باید مشابه هم عمل کنن.کنسول‌های PS4 و PS4 Pro همون پردازنده هشت هسته‌ای AMD با x86-64 از نوع Jaguar رو دارن. ولی پلی‌استیشن 5 با پردازنده جدیدتری اجرا می‌شه و از پردازنده هشت هسته‌ای Zen 2 AMD استفاده کرده. این کنسول با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی در هر هسته کار می‌کنه و نسبت به بقیه رقبا، سرعت خیلی خیلی بیشتری داره.درباره گرافیک این کنسول‌های بازی هم باید بهتون بگم که تفاوت بیشتری باهم دارن. درحالی‌که همه اون‌ها تراشه‌های Radeon رو دارن، کار گرافیک پلی‌استیشن 4 می‌تونه 1.84 فلاپ و پلی‌استیشن 4 پرو می‌تونه 4.20 فلاپ رو اجرا کنه. پلی‌استیشن 5 با 10.3 فلاپ، از همه کنسول‌های دیگه بهتره.

 

تفاوت PS5 و PS4 به لحاظ گرافیک

تفاوت PS5 و PS4 به لحاظ پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی (GPU) مورد استفاده در کنسول‌های بازی پلی استیشن ۴ و پلی استیشن ۵، AMD است. پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۴ به نام AMD Radeon GCN جایگزین پردازنده های گرافیکی AMD Radeon قبلی شد و دارای ۱۸۶۶ چرخه مگاهرتزی و ۱۱۸۴ عدد واحد پردازش گرافیکی بود. اما در پلی استیشن ۵، پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمندتری به نام AMD RDNA2 GPU استفاده شده است. این پردازنده دارای ۳۶۰۰ عدد واحد پردازش گرافیکی، ۲۲۴ تکنولوژی ردیابی پرتودهی، و قابلیت پردازش گرافیکی با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز است. به علاوه، پلی استیشن ۵ از تکنولوژی Ray-Tracing و دمای پایین‌تر در مقایسه با پلی استیشن ۴ نیز بهره می‌برد.  TFLOPهمچنین  مخفف "تریلیون عملیات در ثانیه" است و یکی از معیارهای اندازه‌گیری قدرت پردازشی یک سیستم است. پلی‌استیشن4 در حدود ۱.۸ TFLOP قدرت پردازش دارد، در حالی که پلی‌استیشن5 با طراحی سخت‌افزار جدید خود، به حدود ۱۰ TFLOP قدرت پردازش می‌رسد. با این تفاوت که پلی‌استیشن5 از تکنولوژی SSD نیز بهره می‌برد که سرعت بارگذاری بازی‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. همچنین، پلی‌استیشن5 قابلیت پشتیبانی از فناوری Ray-Tracing را نیز داراست که به بازی‌ها حس واقعیت بیشتری می‌دهد.

تفاوت PS5 و PS4به لحاظ حافظه و فضای ذخیره‌سازی

موضوع دیگه‌ای که برای مقایسه پلی استیشن 5 و پلی استیشن 4 باید بدونین، اینه که کدوم یک از اون‌ها حافظه و فضای ذخیره‌سازی بالاتری دارن؟ حافظه رم هم تأثیر خیلی زیادی در نحوه عملکرد و سرعت کنسول‌های بازی داره و می‌تونه تجربه جدیدی براتون رقم بزنه. پس اگه می‌خواین بازی‌هایی که به گرافیک بالا نیاز دارن رو اجرا کنین، باید به این موضوع توجه داشته باشین تا بتونین بهتر بازی‌های سنگین رو مدیریت کنین. در مقایسه‌ی بین PS5 و PS4 به لحاظ میزان حافظه، می‌بینیم که پلی استیشن ۴ حداقل میزان حافظه‌ی مورد نیاز برای بازی، یعنی ۸ گیگابایت فضا دارد؛ درصورتی که PS5 از دوبرابر این میزان حافظه، یعنی ۱۶ گیگابایت برخوردار است.نسخه استاندارد پلی‌استیشن 4 شامل 500 گیگابایت فضای ذخیره هارد دیسک هست. بااین‌حال، نسخه پرو این کنسول بازی با حداکثر 1 ترابایت فضای ذخیره عرضه می‌شه که باعث شده بهتر و کاربردی‌تر باشه.

اگرچه پلی‌استیشن 5 از نظر فضای ذخیره فاصله کمی با پلی‌استیشن 4 پرو داره، ولی حافظه داخلی 825 گیگابایتی اون عملکرد سریع‌تری داره. این هارد دیسک برای خواندن اطلاعات بازی‌های مختلف و سنگین، سرعت خیلی بالایی داره و فقظ چند ثانیه طول می‌کشه که یک بازی رو اجرا کنین. همچنین همون‌طور که متوجه شدین، پلی‌استیشن 4 هارد SSD نداره و این می‌تونه یک عیب بزرگ در نظر گرفته بشه.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.