چگونه 10 مشکل رایج پرینتر را برطرف کنیم؟

ممکن است زیاد به پرینترخود فکر نکنید تا زمانی که ناگهان از کار بیفتد و با ناامیدی از خود بپرسید که چرا پرینتر من به درستی چاپ نمی کند. سپس متوجه می‌شوید که چقدر این دستگاه برای کارهای روزمره شما اهمیت دارد!مشکلات پرینتر زیادی وجود دارد، از گیر کردن کاغذ گرفته تا مشکلات اتصال. اما جای نگرانی نیست زیرا ما شما رو راهنمایی میکنیم. بنابراین چه فردی مبتدی  باشید یا یک حرفه ای باتجربه، این نکات به شما کمک می کند پرینتر خود را در کمترین زمان راه اندازی و راه اندازی کنید. در اینجا 10 مشکل رایج پرینتر و نحوه رفع آنها آورده شده است.

چاپگر بسیار کند کار می کند

این بستگی به نوع چاپگری دارد که استفاده می کنید. برخی از چاپگرها (مانند چاپگرهای عکس) برای تولید چاپ با کیفیت با سرعت کمتری چاپ می کنند، در حالی که برخی از چاپگرها بسیار سریعتر چاپ می کنند، اما کیفیت پایینی دارند. اگر مرتباً از چاپگر استفاده می کنید و متوجه شده اید که چاپگر شما کندتر از قبل کار می کند، ممکن است لازم باشد کیفیت چاپ را در تنظیمات چاپگر تغییر دهید.

برای تغییر تنظیمات، موارد زیر را در رایانه ویندوز خود انجام دهید:

در کادر جستجو در نوار وظیفه، Control Panel را تایپ کنید. Control Panel را باز کرده و Devices and Printers را انتخاب کنید.
روی چاپگری که استفاده می کنید کلیک راست کرده و "Printing Preferences" را انتخاب کنید.
روی گزینه "کاغذ/کیفیت" کلیک کنید و حالت چاپ را از گزینه های فهرست شده در "تنظیمات کیفیت" انتخاب کنید.
اگر نمی‌توانید نحوه تغییر تنظیمات چاپگر خود را پیدا کنید، دستورالعمل‌های مربوط به مدل چاپگر خود را در دفترچه راهنما اجرا کنید. همچنین ممکن است غلطک های چاپگر شما شروع به خرابی کرده باشد که منجر به کاهش سرعت چاپ شود.

پرینت،رنگ های محو شده دارند

کیفیت چاپ نه تنها به چاپگر بلکه به جوهر یا کارتریج تونر نیز بستگی دارد. کارتریج های جوهری که در پرینترهای جوهر افشان استفاده می شوند حاوی مایع هستند، در حالی که کارتریج های تونر مورد استفاده در چاپگرهای لیزری حاوی پودر هستند. جوهر داخل کارتریج جوهر بسته به چاپگری که دارید، می تواند بر پایه رنگ یا پیگمنت باشد. اگر چاپگر شما از کارتریج جوهر استفاده می‌کند و رنگ‌های چاپ شده محو شده است، ممکن است جوهر خشک شده و نیاز به تعویض داشته باشد.آیا می دانستید که نوع کاغذی که استفاده می کنید بر کیفیت چاپ نیز تاثیر می گذارد؟اطمینان حاصل کنید که از نوع مناسب کاغذ چه روکش دار یا بدون روکش استفاده می کنید. کاغذهای بدون پوشش، کاغذهای چاپی هستند که بازتابنده نیستند، در حالی که کاغذهای روکش دار دارای روکش مات/مات یا براق هستند. اگر کاغذ مشکلی ندارد، ممکن است مشکل از تونر باشد. سعی کنید تونر را بیرون بیاورید، چند بار کمی تکان دهید و دوباره داخل چاپگر قرار دهید. از دست زدن به رول تونر خودداری کنید زیرا ممکن است اثر انگشت باقی بماند. این باید به حل مشکل کمک کند.اگر مرتب چاپ نمی کنید، گاهی اوقات تونر ته نشین می شود و باید «فعال شود».

 

پس از چاپ هر سند، یک صفحه کاغذ خالی ظاهر می شود

دلیل چاپ یک صفحه کاغذ اضافی تنظیمات چاپ یا خراب بودن درایور چاپگر است. برای رفع این مشکل، می‌توانید درایورهای چاپگر خود را دوباره نصب یا به‌روزرسانی کنید. این تنظیم معمولاً در دفاتری که حجم چاپ بالا است استفاده می‌شود و اگر چند نفر از یک چاپگر استفاده می‌کنند مفید است. قبل از هر پرینت یک ورق کاغذ اضافی برای شناسایی سند و صاحب آن تولید می شود. به این برگه‌های اضافی «صفحات جداکننده» گفته می‌شود.

هنگامی که صفحات جداکننده را بین تعداد معینی از کپی ها قرار می دهید، می توانید تعیین کنید که یک صفحه جداکننده قبل یا بعد از هر پشته درج شود. اگر بعد از هر کار چاپی نمی‌خواهید یک صفحه کاغذ خالی داشته باشید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل زیر گزینه «چاپ مستقیم در چاپگر» را انتخاب کنید:

در کادر جستجو در نوار وظیفه، "کنترل پنل" را تایپ کنید. روی «کنترل پنل» کلیک کرده و «دستگاه‌ها و چاپگرها» را انتخاب کنید.
روی چاپگری که استفاده می کنید کلیک راست کرده و "Printer Properties" را انتخاب کنید.
اکنون، روی تب ‘Advanced’ کلیک کنید، گزینه Print Directly To The Printer را انتخاب کنید. روی Apply کلیک کنید و سپس روی OK کلیک کنید.

چگونه درایورهای چاپگر را دوباره نصب کنیم؟
کلید Windows + X را فشار دهید و گزینه Device Manager را انتخاب کنید.
درایور چاپگر خود را پیدا کنید، روی آن کلیک راست کرده و «Uninstall Device» را انتخاب کنید.
در صورت وجود، علامت "Remove Driver Software" را برای دستگاه خود علامت بزنید و روی "Uninstall" کلیک کنید.
هنگامی که درایور چاپگر را حذف کردید، کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید، چاپگر خود را متصل کرده و آن را روشن کنید. ویندوز درایور پیش فرض چاپگر شما را نصب می کند.
چگونه درایور چاپگر را به روز کنیم؟
برای به روز رسانی درایور چاپگر، از وب سایت برند چاپگر دیدن کنید و آخرین درایورها را برای مدل چاپگر خود دانلود کنید. اگر در مورد مدل چاپگر مطمئن نیستید، می توانید دفترچه راهنمای چاپگر را بررسی کنید. دفترچه راهنما باید بتواند شما را در مورد به‌روزرسانی درایورهای چاپگر راهنمایی کند، چه رایانه شخصی ویندوزی داشته باشید یا یک دستگاه macOS.

 

فقط نیمی از صفحه چاپ می شود، در حالی که نیمی دیگر خالی مانده است

این یک مشکل رایج در اکثر چاپگرهای USB است. اگر فقط نیمی از صفحه در حال چاپ باشد، قطعا مشکلی وجود دارد. پرینتر را از برق بکشید، کامپیوتر را خاموش کنید و هر دو دستگاه را مجددا راه اندازی کنید. پس از راه اندازی مجدد دستگاه ها، یک صفحه خودآزمایی را اجرا کنید. اگر هنوز به درستی چاپ نمی شود، مشکل ممکن است مربوط به چاپگر، تونر، واحد درام یا غلتک باشد. پیام خطا باید توضیح دهد که مشکل چیست. اگر اینطور نیست، با یک متخصص تماس بگیرید تا مشکل را برطرف کند.

رنگ های چاپ بسیار روشن است

این احتمالاً به این معنی است که هد چاپ مسدود شده است. این یک مشکل رایج در چاپگرهای جوهر افشان و مخزن جوهر است که در آن بدون استفاده ماندن چاپگر برای چند ماه منجر به خشک شدن جوهر و گرفتگی کارتریج ها می شود.

تمیز کردن سر چاپ با اجرای برنامه کاربردی چاپگر مهم است. اگر در یافتن برنامه مشکل دارید، می توانید سعی کنید از دستگاه چاپگر رایانه خود به آن دسترسی داشته باشید. چند بار آن را اجرا کنید و سپس یک برگه آزمایشی را چاپ کنید تا ببینید آیا به درستی چاپ می شود یا خیر. مشکلات جوهر و تونر می تواند شامل رگه شدن و محو شدن (که معمولاً نشان دهنده کثیف بودن سر چاپ است) یا تونر در چاپگر لیزری که رو به اتمام است باشد.

برای چاپگرهای جوهر افشان، هد چاپ ممکن است به تمیز کردن خوبی نیاز داشته باشد. برنامه کاربردی چاپگر که به همراه چاپگر شما ارائه شده است دارای گزینه تمیز کردن است. معمولا دو نوع گزینه تمیز کردن وجود دارد: تمیز کردن سبک و تمیز کردن سنگین. می توانید ابتدا گزینه light clean را امتحان کنید زیرا جوهر زیادی را هدر نمی دهد. اگر با این کار مشکل برطرف نشد، گزینه Heavy clean را امتحان کنید.

برای پرینترهای لیزری، مشکل به احتمال زیاد به دلیل کم بودن تونر است، به این معنی که زمان تعویض تونر فرا رسیده است. اگر کارتریج تونر در دسترس ندارید، می توانید با برداشتن تونر از چاپگر و چرخاندن آهسته کارتریج از یک طرف به طرف دیگر، عمر کارتریج فعلی را که استفاده می کنید افزایش دهید. این کار تونر را دوباره در داخل کارتریج توزیع می کند و فعلاً به اندازه کافی چاپ می شود.

برخی از رنگ ها از چاپ ها گم شده اند

این یک مشکل رایج در چاپگرها است و بسیاری از ما فکر می کنیم به این دلیل است که جوهر تمام شده است. با این حال، ممکن است دلایل مختلفی پشت این مشکل وجود داشته باشد. قبل از تعویض کارتریج، ابتدا باید آن را بررسی کنید. اگر کارتریج ها پر هستند، ممکن است نازل مسدود شده باشد. چاپگرها از ترکیب رنگ‌های RGB (قرمز، سبز و آبی) یا CMYK (فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و کلیدی) استفاده می‌کنند و اگر نازلی که قرار است هر یک از این رنگ‌ها را ارائه دهد مسدود شود، ممکن است منجر به رنگ‌های اشتباه شود. یا رنگ های موجود در یک سند یا چاپ عکس وجود ندارد.

دلیل دیگر می تواند خشک شدن جوهر به دلیل عدم استفاده باشد. جوهرها در صورت عدم استفاده منظم به سرعت خشک می شوند. بنابراین می توانید جوهر را تغییر دهید.

Wi-Fi Printingبسیار کند است

اگر چاپگر خیلی دور از روتر قرار گیرد یا اگر دستگاه های زیادی در شبکه Wi-Fi وجود داشته باشد، ممکن است این مشکل ظاهر شود. مطمئن شوید که روتر Wi-Fi شما کافی است و سیستم عامل آن به روز است. باید از 802.11 b/g/n پشتیبانی کند و باند 5 گیگاهرتز و همچنین باند 2.4 گیگاهرتز را برای عملکرد بی سیم سریعتر ارائه دهد. همچنین می‌توانید برای بهبود عملکرد آن در صورت نیاز، یک توسعه دهنده بی‌سیم اضافه کنید

کاغذ در داخل چاپگر گیر می کند

شایع ترین علت این مشکل، ناهماهنگی کاغذ است. اطمینان حاصل کنید که کاغذها را به درستی در سینی قرار داده اید و از پر کردن بیش از حد سینی خودداری کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، بخش عیب‌یابی دفترچه راهنمای کاربر چاپگر را بررسی کنید. اگر کار نکرد، با یک متخصص تماس بگیرید تا مشکل را بررسی کند. شایع ترین دلیل این مشکل شکستگی یا ناهمترازی غلطک هایی است که کاغذ را به داخل چاپگر از طریق تغذیه کننده کاغذ می برند. تعویض یا سرویس آن غلطک ها می تواند به حل این مشکل کمک کند.

کارهای چاپی به چاپگر دیگری ارسال می شوند

اگر متوجه شدید که رایانه شما در حال انتخاب یک چاپگر پیش فرض جدید است (چاپی که به طور خودکار کارهای چاپی را برای آن ارسال می کند)، احتمالاً ممکن است پس از ارتقاء از یک نسخه سیستم عامل به نسخه دیگر رخ دهد.برای رفع این مشکل در رایانه های ویندوزی، موارد زیر را انجام دهیدروی دکمه Start (نماد ویندوز در گوشه سمت چپ پایین صفحه) کلیک کنید و Devices and Printers را انتخاب کنید.در بخش Printers and Faxes، روی چاپگری که می‌خواهید به‌عنوان پیش‌فرض تنظیم کنید کلیک راست کرده و Set As Default Printer را انتخاب کنید.

چاپ خطوط روی کاغذ

وقتی کار کپی یا چاپ شما دارای رگه ها، خطوط یا سایر ناهنجاری ها باشد، مشکلی در تجهیزات شما وجود دارد.

علل اصلی شامل موارد زیر است:

یک ماده خارجی روی شیشه یا آینه اسکنر
نقص درام یا واحد توسعه دهنده (فقط برای سیستم های کپی چند جزئی کاربرد دارد)
نقص درام تیغه، که منجر به ایجاد خطوط بزرگ به صورت عمودی در پایین صفحه می شود
یک مشکل با فیوزرها
رفع
ابتدا هرگونه تداخل را حذف کنید و شیشه و آینه های اسکنر را طبق دستورالعمل سازنده تمیز کنید. اگر با این کار مشکل حل نشد، به یک تکنسین چاپگر یا دستگاه کپی نیاز دارید تا بررسی دقیق تری انجام دهد و قطعه ایجاد کننده مشکل را جایگزین کند.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.