آشنایی با انواع پلاتر

پلاتر اولین دستگاه خروجی رایانه با قابلیت چاپ تصاویر و ترسیم‌های با عرض زیاد می‌باشد یعنی نقشه های مهندسی و معماری و صنعتی در اندازه کامل را میتواند چاپ کند. معمولاً از آنها برای چاپ روی کاغذ استفاده می شود که اندازه بسیار بزرگی دارد.( چاپگرهای معمولی حداکثر می توانند تا سایز A3 چاپ کنند ) پلاتر ها انواع متفاوتی دارند ؛ اگر شما هم قصد خرید پلاتر را دارید اما از آنواع پلاتر و کاربرد آن آگاهی ندارید در این مقاله از اداری کالا با ما همراه باشید.

پلاتر چیست؟

پلاتر یک دستگاه سخت افزاری کامپیوتری است که بسیار شبیه به چاپگر می‌باشد و برای چاپ تصاویر وکتور از آن استفاده می‌شود. پلاترها به جای استفاده از تونر، از یک قلم، مداد، ماژیک یا دیگر وسایل نوشتاری برای کشیدن خطوط پیوسته و چندگانه بر روی کاغذ استفاده میکنند تا اینکه از مجموعه نقاط شبیه به چاپگرهای سنتی و قدیمی استفاده کنند. اگرچه از این دستگاه ها، زمانی به طور گسترده برای طرح های کامپیوتری استفاده میشد اما امروزه چاپگرهای عریض کمابیش آنها را از رده خارج کرده‌اند. از پلاترها برای تولید یک نسخه‌ی فیزیکی طرح های شماتیک و کاربردهای مشابه استفاده میشود.

پلاتر چیست؟

کاربرد پلاتر چیست و برای استفاده چه افرادی مناسب است؟

باتوجه‌به ویژگی‌های پلاتر، این دستگاه کاربردهای زیادی دارد و در صنایع مختلف استفاده می‌شود. پلاترها در بیشتر موارد توسط معماران، مهندسان و طراحان گرافیک یا چاپخانه‌ها استفاده می‌شود و این افراد برای پیاده‌سازی و نهایی‌کردن طرح‌های خود از آن بهره می‌برند. دستگاه پلاتر همچنین در صنعت مد و پوشاک هم برای چاپ طرح‌ها بر روی انواع پارچه به کار می‌رود. طراحی نقشه‌های دقیق، نمودارهای فنی، تصاویر و پوسترهای بزرگ تنها بخشی از کارهایی است که به کمک پلاترها می‌توان انجام داد. در ادامه سایر کاربردهای پلاتر را برای شما ذکر کرده‌ایم:

  • رسم نمودارها
  • رسم طرح‌های گرافیکی و کامپیوتری با اندازه بزرگ و وضوح‌بالا
  • نقشه‌های دقیق معماری، ساختمانی و جغرافیایی
  • چاپ پارچه با طرح‌های متفاوت
  • بنرها و بیلبوردها بزرگ
  • طرح‌بندی مدارهای الکتریکی

آشنایی با انواع پلاتر

انواع پلاتر  بر اساس ویژگی‌های مختلف ظاهری یا فیزیکی تقسیم بندی می‌شوند درادامه به بررسی انواع پلاتر براساس ساختار پلاتر،تکنولوژی چاپ پلاتر و مکانیزیم چاپ پلاتر میپردازیم 

انواع پلاتر براساس ساختار

درام پلاتر:

 درام پلاتر از یک درام یا سیلندر استفاده می کند. قلم های طراحی روی درام ثابت هستند. با چرخیدن درام ، قلم های طراحی به چپ و راست حرکت می کنند. این حرکت تصویر مورد نظر را ترسیم می کند.بعلاوه ، سود یک پلاتر درام این است که طول طرح تقریبا بی نهایت است. به منظور ترسیم تصاویر بسیار طولانی ، می توان از رول کاغذ استفاده کرد. عرض تصویر بر اساس عرض درام تعیین میشود.

آشنایی با انواع پلاتر

پلاتر تخت

ساختار پلاتر تخت با پلاتر درام متفاوت است. این مدل نسبت به پلاتر‌های درام ارزان‌تر است. قسمت متحرک در این پلاتر‌ها، قلم‌های آن‌ها است که جهت رسم تصاویر، روی کاغذ در یک سطح صاف قرار داده می‌شوند.در این نوع پلاتر، برای رسم تصاویر، قلم‌ها در تمام جهات حرکت می‌کنند، لذا سرعت چاپ کند‌تر می‌شود. این نوع پلاتر‌ها برای انجام عملیات چاپ، از یک سطح جدول مانند، برای ترسیم تصاویر استفاده می‌کنند.

پلاتر تخت

انواع دستگاه پلاتر بر اساس تکنولوژی چاپ

انواع دستگاه پلاتر بر اساس تکنولوژی چاپ

انواع دستگاه پلاتر‌ها از نظر تکنولوژی چاپ به چهار دسته زیر تقسیم می‌شود:

جوهرافشان

پلاترهای جوهرافشان، شبیه چاپگرهای جوهری است. سیستم نازل تعبیه شده در انواع دستگاه پلاتر متفاوت است اما دانه‌های جوهر را مستقیم روی کاغذ پاشیده و تصویر مورد نظر را روی کاغذ، چاپ می‌کند. این پلاتر‌ها می‌تواند علاوه بر تصاویر، اشکال و حروف را هم چاپ کنند. اغلب آژانس‌های تبلیغاتی از این پلاتر‌ها برای چاپ پوسترها و بنرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

 

انواع دستگاه پلاتر بر اساس تکنولوژی چاپ

پلاتر الکترو‎استاتیک (لیزری)

پلاترهای الکترواستاتیک، تصاویر و طرح‌های گرافیکی را به‌جای گرافیک برداری، به‌صورت پیکسلی ایجاد می‌کنند. همین موضوع باعث شده که کیفیت چاپ آن‌ها از انواع دیگری مقداری پایین‌تر باشد.  نحوه کار پلاترهای الکترواستاتیک هم به این صورت است که دستگاه ابتدا بارهای الکتریکی قوی را به کاغذ منتقل می‌کند. سپس ذرات تونر موجود در پلاتر به سمت این بارها کشیده و به کاغذ می‌چسبد و به کمک آن‌ها پیکسل‌های ماتریس نقطه‌ای و تصویر نهایی تشکیل می‌شود. پلاترهای الکترواستاتیک نسبت پلاتر قلمی سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند؛ اما همان‌طور که اشاره کردیم، دقت و وضوح چاپ آن‌ها کمتر است.

پلاترهای قلمی

در پلاترهای قلمی، عملیات چاپ به کمک قلم‌های خودکار انجام می‌شود. در واقع، دستگاه پلاتر قلمی، دستگاهیست که شما با استفاده از آن می‌توانید نسبت به طراحی یک الگو اقدام ‌کنید. یک نوع از این نوع پلاتر‌ها، پلاتر خیاطی قلمی است. شما می‌توانید به راحتی با یک دستگاه پلاتر الگو‌ زن خیاطی، روی کاغذ الگو، طرح لباس مورد نظر خود را رسم کنید.

پلاترهای قلمی

پلاتر حرارتی

یکی از متداول‌ترین پلاتر‌ها در زمینه‌های مختلف طراحی و چاپ، پلاتر‌های حرارتی هستند. این پلاتر‌ها برای چاپ تصاویر، از یک پین استفاده کرده و برای انجام عملیات چاپ، این پین را گرم می‌کند. در واقع، در پلاترهای حرارتی، یک پین حرارتی، تصاویر خروجی را چاپ می‌کند.

انواع پلاترهای جوهری بر اساس نوع جوهر

جوهر دای (Dye):

مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جوهر عبارتند از:

  • پر مصرف‌ترین نوع جوهر پلاتر و بر پایه آب است.
  • در برابر نور و آب مقاوم نیست.
  • از لحاظ قیمت، ارزان‌تر از انواع دیگر جوهرها است.

جوهر پیگمنت (Pigment):

خصوصیات جوهر پیگمنت عبارتند از:

  • این جوهر بر پایه روغن است.
  • مقاومت خوبی در برابر آب و نور خورشید دارد.
  • پلاترهایی که با این نوع جوهر کار می‌کنند، مناسب آتلیه‌های عکاسی هستند. برای سایر محیط‌ها مانند دفاتر مهندسی و.. مقرون به صرفه نیستند.

سابلیمیشن (Sublimation):

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع جوهر به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • این نوع جوهر به وسیله حرارت از سطح کاغذ جدا شده و روی سطوح دیگر مانند پارچه می‌نشیند و دوام و کیفیت بالایی دارد.
  • بهترین گزینه برای استفاده از این جوهر در پلاترهای برند اپسون است.
  • عمده استفاده این جوهرها در طراحی و چاپ پارچه و لباس است.

انواع پلاتربراساس تکنولوژی چاپ

پلاتر لیزری

پلاترهای لیزری بیشتر برای چاپ نقشه و متون استفاده می‌شود.

سرعت پلاتر لیزری زبانزد است اما کیفیت پایین‌تری (علی الخصوص در تولید رنگ) نسبت به پلاتر جوهر افشان دارد.

پلاتر جوهر افشان

این پلاتر در فرایند چاپ از هد، جوهر و کارتریج استفاده می‌کند.

پلاترهای جوهر افشان با پشتیبانی از تعداد رنگ بیشتر و تراکم زیادتر توانایی چاپ تصاویر با رزولوشن بالاتری نسبت به دیگر پلاترها دارند.

برای حفظ دقت و کیفیت این پلاترها، سرعت آن‌ها پایین‌تر از سرعت پلاترهای لیزری است.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.