تفاوت بین کارتریج اصلی و طرح چیست؟

زمانی که پس از به اتمام رسیدن کارتریج پرینتر به دنبال خرید یک کارتریج جدید باشید متوجه خواهید شد که کارتریج‌هایی با قیمت‌های بسیار متفاوت پیش روی شما قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود این سوال در ذهن شما به‌وجود بیاید که فرق کارتریج اصلی و طرح چیست؟ آیا نباید به سراغ کارتریج‌های طرح برویم؟ آیا کارتریج‌های غیر اصلی پرینتر ما را خراب می‌کنند؟ در ادامه این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کارتریج اصل چیست؟

کارتریج اصل که با نام کارتریج اورجینال هم شناخته می‌شود، ساخت شرکت سازنده پرینتر است. به عنوان مثال از کارتریج‌های تولید شده کمپانی HP در بازار با نام کارتریج اورجینال اچ پی یا کارتریج اصل HP  نام برده می‌شود. کارتریج‌های اصل مزایای بسیاری دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از مواد اولیه با کیفیت در ساخت کارتریج
  • استفاده از تونر (پودر) با کیفیت
  • بالا بودن کیفیت چاپ
  • بالا بودن ظرفیت کارتریج
  • پایین بودن نرخ خرابی
  • آسیب نرساندن به سایر قطعات پرینتر

علاوه بر مزایای اعلام شده کارتریج‌های اصل معایبی نیز دارند. مهم‌ترین مشکل کارتریج‌های اصل که از سمت منتقدان کارتریج اعلام شده، قیمت بالای این کارتریج‌هاست. ممکن است قیمت این کارتریج‌ها تا نصف قیمت خود پرینتر تمام شود.

 

انواع کارتریج طرح

کارتریج گرید A: این کارتریج با استاندارهای روز توسط شرکت های چینی و ایرانی طراحی شده و همانند مدل اورجینال کیفیت و ظرفیتی مشابهی ارائه میدهد. از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و دارای گارانتی تعویض نیز میباشد، علاوه بر آن حداقل آسیب را به پرینتر یا دستگاه کپی شما وارد خواهد کرد که از این بابت کاربر را خاطر جمع میکند.

کارتریج گرید B: این قطعه مصرفی توسط شرکت های غیر سازنده اصلی طراحی شده و به دلیل کاهش هزینه ها از سمت شرکت سازنده از کیفیت آن کاسته شده و تمامی قطعات داخلی آن از کیفیت رده میانی برخوردار است. ظرفیت و سرعت آن نسبت به گرید A کمتر بوده و در برخی مواقع به دستگاه آسیب میرساند.

کارتریج گرید C: این نوع کاتریج ها به کاتریج های نوع Refill Cartridge معروف است. در واقع کارتریج های استفاده شده ای هستند که مجدد بازسازی و رنگ شده و قطعات آن کارکرده و دست دو محسوب میشود. این قطعه برای استفاده های روز مره که کیفیت چاپ اهمیتی ندارد مصرف میشود و معمولا تا انتهای کار پیش نمیروند و آسیب های بسیاری را به دستگاه وارد میکنند.

تشخیص کارتریج اصل از طرح چگونه است؟

اسکن QR کد موجود به روی جعبه

بسیاری از برندها از جمله HP به روی جعبه کارتریج‌های خود یک QR کد قرار می‌دهند که شما می‌توانید آن را از طریق گوشی خود اسکن کنید. اگر این کد اصلی باشد به سایت HP منتقل می‌شوید و این سازنده اصالت کالا را به شما خبر می‌دهد. همچنین هولوگرام موجود به روی جعبه را نیز چک کنید.

بسته کارتریج را بررسی کنید

بسته کارتریج را به طور کامل چک کنید. یک بسته‌بندی اصلی هیچ‌گاه شامل موارد عجیب و غریب نمی‌شود و مثلا ممکن نیست که اشتباه املایی یا وجود جوهر به روی جعبه دیده شود.

کیفیت کارتریج را بررسی کنید

زمانی که کارتریج را به روی پرینتر نصب کردید می‌توانید کیفیت چاپ را امتحان کنید. از این طریق هم می‌توانید به اصل بودن کارتریج پی ببرید.

جمع بندی

کارتریج اصل یا اوریجینال در شرکت های سازنده کپی و پرینتر تولید می شود در حالی که کارتریج های بدل در سایر شرکت ها تولید می شود.

تشخیص تفاوت کارتریج اصل و بدل برای مشتری ها و یا افرادی که تخصصی در زمینه ی کارتریج ندارند دشوار می باشد اما شما می توانید با راهکار هایی مانند تفاوت در کیفیت، تفاوت در قیمت، تفاوت در بسته بندی، تفاوت در ظرفیت چاپ و… تا حدودی اصل و بدل بودن آن ها را متوجه شوید.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.