بارکدخوان ها چگونه کار می کنند؟

بارکدها بیش از یک سری خطوط و فضای خالی بر روی هر محصول می باشند. در حال حاضر دو نوع بارکد وجود دارد؛ خطی و دو بعدی. بیشتر بارکدهایی که به صورت چشمی قابل شناسایی هستند از نوع بارکد خطی می باشند. در بارکدهای خطی شش رقم اول عدد شناسایی تولید کننده می باشد و پنج رقم بعدی بیانگر محصول می باشد. آخرین عدد را عدد بررسی می نامند و مشخص می کند محصول صحیح اسکن شده است یا خیر.

دستگاه بارکدخوان خطوط سیاه و سفید بارکد را توسط نور قرمز اسکن می کند که سپس به متن متناظر آن بارکد تبدیل می کند. به طور خاص، سنسور موجود در بارکدخوان، نور منعکس شده از سیستم روشنایی (نور قرمز) را تشخیص می دهد و یک سیگنال آنالوگ را تولید می کند که به رمزگذار فرستاده می شود. رمزگشای این سیگنال را تفسیر می کند، و با بررسی رقم آخر آن را تأیید می کند و سپس به متن تبدیل می کند.

انواع دستگاه های بارکد خوان

1) بارکدخوان جیبی یا همراه:

یکی از دستگاه های بارکدهای خوان بسیار پرکاربرد که امروزه بسیار مورد توجه است این نوع دستگاه در اماکن بزرگ مورد استفاده است بیشترین میزان استفاده از این دستگاه در انبارهایی است که در فواصل مختف جا به جا می شوند. نحوه عملکرد این نوع دستگاه مانند یک کامپیوتر جیبی و همراه است که اطلاعات را مستقیماً درون خود ذخیره می نماید. برخی از آنها به اینترنت متصل شده و قابلیت های یک گوشی را نیز دارند با این تفاوت که تکنولوژی اسکن آنها پیشرفته است.

2) بارکدخوان باسیم:

این نوع اسکنر به طور مستقیم به یک ایستگاه کاری تعریف شده از طریق کابل به رایانه یا دستگاه مورد نظر متصل می شود. برای این اتصال جهت خوانده شدن کد ها میتوان از USB و گزینه های دیگری مانند PS/2, AT/XT, RS232 استفاده کرد. اگر بخواهید یک بارکد به صرفه تهیه کنید این نوع بارکد خوان ازران ترین آن به نسبت انواع مشابه خود محسوب می شود.

3) بارکدخوان رومیزی:

اسکنرهای رومیزی یا ثابت که بارکد از زیر و یا رو به روی آن‌ ها عبور می نماید. این نوع دستگاه بارکد خوان معمولا در کنار دست سوپر مارکت ها و خرده فروشان به چشم میخورد. برای عملیات خرده فروشی کوچک و سازمانهای نهادی که نیازمند ورود اطلاعات قابل اعتماد هستند، نیز ایده آل می باشند.اگر بخواهیم این نوع بارکد خوان را در دسته بندی خاصی قرار دهیم این نوع دستگاه از بارکدهای ثابت است.

انواع دستگاه های بارکد خوان

بارکد اسکنرهای موجود در بازار و نحوه کارکرد آن ها

1) بارکدخوان نوع قلمی

بارکد خوان نوع قلمی از یک منبع نور و دیود حساس نسبت به نور که در کنار یکدیگر در نوک یک قلم  قرار می گیرد تشکیل شده است.

2) بارکدخوان لیزری

بارکدخوان لیزری به همان شیوه بارکد خوان نوع قلمی کار می کنند جز این که آنها از یک پرتو لیزر به عنوان منبع نوراستفاده می کنند.

3) بارکدخوان CCD

بارکد خوان CCD از آرایه ای که از صدها سنسورکوچک نوری در یک ردیف طراحی شده اند استفاده می کند.

4) بارکدخوان بر پایه دوربین

این بارکد خوان از یک دوربین و تکنولوژی پردازش تصویر برای رمز گشایی بارکد استفاده می کند.

5) اسکنر بارکد خوان همه جهته

این نوع بارکد خوان مجمو عه ای از خطوط و منحنی ها را در جهت های مختلف بدو ن مهم بودن جهت اسکن می کند.

بارکد اسکنرهای موجود در بازار و نحوه کارکرد آن ها
 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.