تفاوت میان اسمارت برد و نمایشگر لمسی چیست؟

امروزه با پیشرفت کردن تکنولوژی و ورود تجهیزاتی مثل برد هوشمند و نمایشگر لمسی به بازار، استفاده از تخته سیاه‌های گچی کاهش پیدا کرده است؛ولی این تجهیزات چه ویژگی‌هایی دارند که توانسته‌اند به سرعت جای تخته‌ وایت‌ برد‌های قدیمی را بگیرند؟ آیا تخته هوشمند یا اسمارت برد با نمایشگر لمسی تفاوتی دارد؟ در جواب این سوال گفت: بله! این دو محصول تفاوت بسیاری باهم دارندو نمی‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. تصور کنید بتوانید روی یک برد مانند کامپیوتر حرکت کرده و علاوه بر نوشتن، در گوگل سرچ و به جستجو بپردازید، آیا برایتان جذاب نیست؟ این موارد همگی مزایای تخته هوشمند و نمایشگر لمسی است؛ حال بیایید دو محصول را بهتر بشناسیم.

اسمارت برد یا برد هوشمند چیست؟

نام SMARTboards (اسمارت برد)از نام تجاری SMART(اسمارت)، یک شرکت فن‌آوری معروف کانادایی گرفته شده است. بردهای هوشمند نوعی تخته سفید تعاملی هستند. آنها برای نمایش تصویر از روی صفحه نمایش کامپیوتر ساخته شده اند و در عین حال به کاربران اجازه می دهند با استفاده از قلم هوشمند، انگشت یا سایر اشیاء جامد با آن تعامل داشته باشند. تخته‌های هوشمند در اندازه‌های مختلف برای پاسخگویی به خواسته‌های کلاس‌های مختلف موجود هستند.

اسمارت برد یا برد هوشمند چیست؟

نمایشگر لمسی یا برد های تعاملی

نمایشگر لمسی یا بردهای تعاملی، همانطور که از نامشان پیداست، برای اجازه دادن به دانش آموزان و معلمان برای تعامل با متن، برنامه ها، ابزارهای حاشیه نویسی و سایر عناصر روی تخته سفید در نظر گرفته شده است. بردهای تعاملی همچنین می توانند به عنوان یک صفحه نمایش بزرگ پروژکتور استفاده شوند و به شما امکان می دهند عکس ها و ویدیوهای بزرگ و تمام رنگی را با دانش آموزان به اشتراک بگذارید، که برای نشان دادن یک موضوع مفید است و به دانش آموزان امکان می دهد هر چیزی را از نزدیک ببینند.

نمایشگر لمسی یا برد های تعاملی

تفاوت میان اسمارت برد و نمایشگر لمسی چیست؟

به طور خلاصه، برای مقایسه اسمارت برد و نمایشگر لمسی باید بیان کرد که تخته هوشمند و نمایشگر لمسی دارای صفحات قابل تعاملی هستند، اما اختلاف‌هایی از نظر قابلیت‌ها و کاربردها دارند. تخته هوشمند برای کارهای همکاری و تعامل چند نفره مناسب است، در حالی که نمایشگر لمسی برای کنترل ساده و سریع روی صفحه و تعامل شخصی مناسب است. البته، با توجه به تکنولوژی روزانه ممکن است بین این دو ابزار همپوشانی‌هایی وجود داشته باشد.تکنولوژی ‌های اسمارت برد و نمایشگر لمسی هر دو در دنیای مدرن دارای جایگاه ویژه ‌ای هستند. هر کدام از این تکنولوژی ‌هاویژگی ‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این بخش می خواهیم به بیان فرق بین اسمارت برد و نمایشگر لمسی بپردازیم ونشان دهیم که هر کدام چه ویژگی‌ها و مزایایی را دارند.اگر بخواهیم به طور کلی درمورد تفاوت این دوتکنولوژی توضیحاتی ارائه دهیم، می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 تفاوت میان اسمارت برد و نمایشگر لمسی چیست؟

تفاوت اسمارت برد و نمایشگر لمسی از لحاظ ویژگی ها و عملکرد

مقایسه لامپ و عمر منبع نوری

یکی از بخش‌های بسیار مهم مربوط به بردهای هوشمند و نمایشگرهای لمسی موجود در بازار منابع نوری هستند که میزان دوام و ماندگاری و طول عمر این منابع موضوع بسیار با اهمیتی است.نکته قابل توجه این است که نمایشگرهای لمسی به طور معمول از این لحاظ یعنی میزان دوام و ماندگاری منبع نوری بسیار قدرتمندتر و کارآمدتر از بردهای هوشمند بوده و لذا می‌توانند مدت زمان بسیار بیشتری برای شما کار کنند. بدون اینکه هزینه‌ای را بابت منابع نوری به شما تحمیل نمایند.در واقع در فرایند ساخت نمایشگرهای لمسی از لامپ استفاده نشده و این محصولات ، نوعی پنل به شمار می‌روند که با منابع نوری ال ای دی کار می‌کنند. ماندگاری و دوام منابع نوری به کار رفته در فرایند ساخت این تجهیزات چیزی در حدود ۵۰ هزار ساعت است.به همین دلیل روشنایی نمایشگرهای لمسی به مرور زمان کم نشده در حالیکه تخته‌های هوشمند در بعضی از مواقع به تعویض لامپ نیاز دارند .

مقایسه موضوع سایه انداختن

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شد برای استفاده از بردهای هوشمند به تجهیزات دیگری از قبیل ویدئو پروژکتور هم نیاز دارید. به همین دلیل هنگام به کارگیری این سیستم‌ها با موضوعی برخورد خواهید کرد که سایه انداختن نام گرفته است. یعنی همیشه پروژکتور شما بر روی برد، سایه‌هایی به وجود خواهد آورد. این عامل ممکن است برای بسیاری از افراد دغدغه‌های جدی ایجاد کند. به ویژه در محیط‌های آموزشی و مدارس توجه به این موضوع بسیار مهم است. این در حالی است که با استفاده از نمایشگرهای لمسی با این دغدغه‌ هم مواجه نخواهید شد .

مقایسه وضوح و کیفیت تصاویر

یکی از موضوعات بسیار اساسی برای صفحات نمایشی مختلف، وضوح تصاویر و کیفیت آن‌ها است. هرچه رزولوشن یک تصویر بالاتر باشد یعنی نمایشگر مورد نظر توانمندی بالاتری در پخش تصاویر با کیفیت دارد.در حال حاضر تولید کنندگان بردهای هوشمند را با درجات وضوح مختلف طراحی و تولید کرده و به بازار مصرف ارائه می‌دهند. بالاترین وضوح این محصولات در حال حاضر XGA است. اما نمایشگرهای لمسی با وضوح فول اچ دی ۱۰۸۰ ساخته شده و روانه بازار می‌گردند. به همین دلیل وضوح و کیفیت تصاویر آن‌ها بسیار بالاتر از بردهای هوشمند خواهد بود .

تفاوت اسمارت برد و نمایشگر لمسی از لحاظ ویژگی ها و عملکرد

اسمارت برد یا نمایشگر لمسی کدام را بخریم؟

خرید اسمارت برد یا نمایشگر لمسی، بستگی به نیازهای شما دارد. اگر نیاز دارید که فعالیت های تعاملی و همکاری در کلاس یا محیط کار را بهبود ببخشید، تخته هوشمند یک گزینه خوب است. آن را می توان به صورت یک تخته سیاه سفید استفاده کرد و با استفاده از قلم های خاص، متون و نمودارها را روی آن بکشید.اگر به دنبال یک راهی برای نمایش محتوا و اطلاعات هستید، نمایشگر لمسی یک گزینه کارآمد است. از طریق انتخاب آیتم ها و اجرای عملیات با لمس مستقیم روی صفحه، می توان محتوا را کنترل کرد.به طور کلی، قبل از خرید مقایسه اسمارت برد یا نمایشگر لمسی، هدف خود را مشخص کنید و با توجه به نیازهای خاص خود به تحقیق بپردازید تا تصمیم درستی را بگیرید.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.