تفاوت ویپ و سانترال چیست؟

امروزه برای برقراری ارتباطات سازمانی از تجهیزات و تکنولوژی های به روز استفاده می شود. سازماندهی و مدیریت مکالمات به مدیران کمک می کند تا با هزینه کم میزان بازدهی را افزایش دهند. با گذر زمان توسط متخصصان و طراحان مرکز تماس ، امکانات و قابلیت هایی با تکنولوژی های جدید به مراکز تلفن سانترال و دیگر تجهیزات افزوده شد. از جمله تکنولوژی های جدید، ویپ می باشد که در این مقاله سعی کردیم به بررسی تفاوت سانترال و ویپ بپردازیم.

در صورتی که قصد خرید سانترال و یا ویپ را دارید توصیه می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. آگاهی از مزایای ویپ و تفاوت های آن با سانترال پاناسونیک به شما کمک می کند تا برای انتخاب میان هر کدام از این دستگاه ها مشکلی برای انتخاب آن ها نداشته و بهترین محصول را برای خود انتخاب کنید. 

برای بررسی مزایای ویپ نسبت به سانترال در قدم اول بهتر است بدانیم که ویپ چیست؟ ویپ یک سیستم پیشرفته از ارتباطات شبکه ای می باشد. تکنولوژی شبکه ی ویپ به صورتی است که از شبکه های کامپیوتری استفاده می کند. ویپ ها برخلاف سانترال ها به سیم کشی نیاز ندارند که این موضوع یکی از مزایای ویپ به شمار می رود. به طور کلی کارکرد هر دو یکسان است اما مزایایی که بین سانترال و ویپ وجود دارد در این بخش بررسی می شود.

مرکز تلفن ­های تحت شبکه و VoIP به دو نوع عمده تقسیم بندی میشوند.

نوع اول سرورهای ویپ که با نصب نرم ­افزارهای رایج بر روی یک کیس کامپیوتر یا سرور به وجود می­ آیند.  نوع دوم مرکز تلفن­های از پیش طراحی شده و بهینه شده برای VoIP هستند، که تمامی تجهیزات مورد نیاز خود را همراه دارند و یا به شکل ماژولار قابل تهیه هستند و اصطلاحا IP-PBX نامیده می­شوند.

همانطور که از اسم IP-PBX پیداست، این مرکز تلفن یک PBX است که از بستر شبکه جهت انتقال و مسیریابی تماس­ها و پیغام­ها استفاده می­کند. این تکنولوژی علاوه بر تامین امکانات متنوعی چون ارسال پیغام صوتی به پست الکترونیکی شما، امکان ارتباط با خطوط تلفن شهری سنتی (PSTN) را نیز به شما می­دهد. در نتیجه نیازی به تعویض خطوط تلفن شهری خود نخواهید داشت. ضمنا میتوانید برای خطوط داخلی آنالوگ خود نیز از گیت وی های FXS کمک بگیرید تا داخلی های تحت شبکه و SIP به داخلی های آنالوگ و معمولی تبدیل شوند.

یک سیستم تلفنی IP-PBX شامل تعدادی تلفن تحت شبکه، یک سرویس دهنده IP-PBX و یا سرور VoIP و یک واسط جهت اتصال به خطوط تلفن شهری (FXO گیت وی) و داخلی های آنالوگ (FXS گیت وی) است.

تمامی داخلی­های ثبت شده، تماس­های داخلی و خارجی، مسیرهای مختلف شبکه ­ای و خطوط شهری متصل به IP-PBX توسط این سرور کنترل خواهند شد.

 

مرکز تلفن ­های تحت شبکه و VoIP به دو نوع عمده تقسیم بندی میشوند.

تفاوت ویپ با سانترال در یک نگاه

خدماتسانترالسیستم تلفن ویپ
تنظیمات امنیتی+
پشتیبانی از پروتکل SIP+
امکان سوئیچ کردن بین خطوط شهری و سیستم VOIP+
امکان ثبت Missed Call+
امکان ثبت Voice Mail+
امکان جستجوی مخاطبین با نام+
ارسال پیغام اشغال بودن مشترک به تماس گیرنده++
به اشتراک گذاری تماس++
امکان ویدیو کنفرانس+
حذف خطرات و مشکلات ناشی از مسافرت های شغلی++

 

 

مزیت و تفاوت اصلی مرکز تلفن­های تحت شبکه VoIP و سانترال :

ارتباط تحت شبکه 

سیستم تلفنی IP-PBX بر روی شبکه­ شما نصب می­شود و مرکز تلفن­های سنتی (PBX) تنها در فضاهای محدود با کابل مسی قابل اجرا هستند و به دلیل محدودیت زمان و فاصله در ارسال سیگنال­ها، امکان ارتباط از طریق اینترنت و در فواصل دور را ندارند.

امکانات بی نهایت

 همان طور که گفتیم به خاطر ماهیت کاملا دیجیتالی سیستم VoIP، امکان هر عملیاتی روی دیتا توسط نرم افزار های ویپ وجود دارد. صدا که یک سیگنال آنالوگ است توسط مبدلها و تلفن های IP به دیتای دیجیتال تبدیل میشود و سرور ویپ با توجه به نیاز و درخواست و دستوری که از ما میگیرد آن را پردازش میکند.

بنابر این هیچ محدودیتی برای انجام عملیات وجود ندارد. این در حالی است که در سیسستم های قدیمی خیلی از این آپشن ها یا غیر ممکن بوده و یا با صرف هزینه های بالا مقدور میباشد. از جمله این امکانات : ضبط صدا، صف انتظار، پاسخ گوی خودکار پیچیده و چند مرحله ای، سیستم نظر سنجی، گزارش گیری متنوع و …… گر چه در برخی IP-PBX ها ممکن است این امکانات محدود یا به شکل لایسنسی در اختیار کاربر قرار گیرد.

هزینه­ کمتر 

هزینه ­های راه­ اندازی و نگهداری ماهیانه­ سیستم­های تلفنی تحت شبکه معمولا پایین­تر از مرکز تلفن­های سنتی است. ماژول­های مختلف، ارتباطات پیچیده و استهلاک بالا هزینه­ راه­ اندازی و نگهداری مرکز تلفن­های سنتی را افزایش می­دهند. به خصوص در شبکه­ های با تعداد کاربران زیاد، گر چه در صورت عدم استفاده از یک سیستم VoIP استاندارد و حساب شده امکان تحمیل هزینه های بالای نگه داری برای سیستم ویپ نیز وجود دارد. پس اکیدا توصیه میکنیم از متخصصین خبره این امر کمک بگیرید.

 

مزیت و تفاوت اصلی مرکز تلفن­های تحت شبکه VoIP و سانترال :

سادگی نصب و راه ­اندازی 

نصب و راه ­اندازی مرکز تلفن­های سنتی بسیار سخت و پیچیده است و نیازمند نرم­ افزارهای مختص همان مرکز تلفن است. درحالی که کار با مرکز تلفن­های تحت شبکه برای افرادی که آشنایی نسبی با کامپیوترها دارند مخصوصا افرادی که تجربه­  کار با شبکه ­های کامپیوتری دارند، بسیار ساده است.

این امر در مورد سیستم­های تلفنی با هسته­ استریسک و رابط کاربری همچون FreePBX، ایزابل و الستیکس  نیز صادق است.

مدیریت ساده ­تر 

واسط کاربری گرافیکی یک IP-PBX نسبت به مرکز تلفن­های سنتی بسیار ساده­ و کاربرپسندتر است. ضمن اینکه امکان گزارش گیری های متنوع در آن پی بینی شده است.

جابجایی ساده ­تر 

تلفن­های تحت شبکه مانند کامپیوترها به سادگی در بستر شبکه شما قابل جابجایی هستند و آنها به سادگی می­توانند پس از جابجایی، سرویس دهنده خود را، بدون تنظیمات دوباره پیدا کرده و کار خود را از سر بگیرند.

در حالی که در مرکز تلفن­های سنتی، برای جابجایی یک تلفن شما مجبور به تغییر در سیم­ کشی و تغییرات پرهزینه در ارتباطات تلفنی خود هستید. این امر از عهده­ شما خارج بوده و نیازمند تکنسین با تجربه خواهد بود.

ارتباط بین شعب مختلف

مرکز تلفن­های تحت شبکه توانایی ارتباط با شعب مختلف با هزینه ­های بسیار پایین را دارند. این مزیت در سانترال های آنالوگ بسیار سخت یا نا ممکن است.

استفاده از تلفن های نرم افزاری

شما میتوانید از نرم افزارهای سیپ روی کامپیوتر و یا موبایل و لب تاپ به عنوان داخلی استفاده کنید. این نرم افزار ها تنوع زیادی دارند و غالبا نسخه رایگان همه آنها هم در دست رس است. بنابر این شما نیاز به صرف هزینه و تهیه تلفن های ویپ و IP ندارید.

داخلی­های راه دور – دور کاری

کارمندان می­توانند در منزل خود با اتصال یک تلفن تحت شبکه به اینترنت، داخلی خود را به سادگی در دسترس داشته باشند. این ارتباط میتواند روی تلفن های همراه هوشمند و موبایل نیز برقرار شود.

امکان ارتباط با SIP Trunk

مرکز تلفن­های ویپ با امکان ارتباط با SIP Trunk ها، هزینه­ های قبوض تلفن شما را کاهش خواهند داد. در این حالت شما برای دریافت سرویس های سیپ ترانک مخابرات نیاز به تجهیزات اضافی و پر هزینه نخواهید داشت

جمع بندی

در سال های اخیر همواره بین انتخاب ویپ و سانترال پاناسونیک، رقابت تنگاتنگی وجود داشته است. مدافعان هر یک همواره در صدد ترغیب مشتریان به استفاده از از این دو روش هستند اما واقعیت اینجاست که هر دو این روش دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند به طوری که هیچکدام به هیچ وجه نمی توانند نکات و ویژگی های مثبت و منفی یکدیگر را انکار کنند.

در کل می توان گفت که راهکارهای مختلفی برای ایجاد یک مرکز تلفن در دسترس است و انتخاب این راهکارها بسته به نیاز شرکت و انتخاب شماست به همین دلیل لازم است که قبل از هر چیز از تفاوت ویپ با سانترال آگاه شوید. کارشناسان ما در ارتباط سنتر با در نظر گرفتن نیاز های مجموعه شما ، مناسب ترین آن راهکارها را برای شما در نظر می گیرند. اضافه بر آن، تیم ما با ترکیب این دو تکنولوژی توانسته است حد اکثر رضایت مشتریان را جلب کند زیرا مشتریان با این روش یعنی استفاده همزمان از ویپ و سانترال در شرکت خود می توانند حداقل قیمت و حداقل تغییرات ممکن را تجربه نمایند.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.