اسکنر دستی یا اسکنر قابل حمل چیست و چگونه کار میکند؟

اسکنر دستی یا اسکنر قابل حمل یک فناوری نوین در صنعت اسکن است که ابعاد کوچک و وزن کمی داشته و به‌راحتی با کشیدن آن روی اوراق اسناد، می‌توان اطلاعات موردنظر را اسکن و به فایل PDF تبدیل کرد. اکثر مدل‌های اسکنر دستی دارای باتری قابل شارژ بوده و حتی بدون اتصال به برق هم می‌توان از آن بهره برد. پس اگر شما هم قصد خرید یک اسکنر پرتابل باکیفیت را دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید و اطلاعات مفیدی در مورد آن به دست آورید.

اسکنر دستی چیست؟

اسکنر دستگاهی است که می‌توانید به وسیله آن از عکس‌ها، پوسترها، صفحات مجله‌ها و منابع فیزیکی مشابه آنها، تصاویری دیجیتالی برای ویرایش و نمایش در کامپیوتر و لپ تاپ تهیه ‌کنید. اسکنرها انواع مختلفی دارند و می‌توانید آنها را براساس ویژگی‌های متفاوتی دسته‌بندی کنید. یکی از مرسوم‌ترین دسته‌بندی‌ها درباره اسکنرها به قابل حمل یا غیر قابل حمل بودن آنها باز می‌گردد. بر این اساس به راحتی می‌توانید بین سه دسته اسکنر‌های تخت، ورق و دستی تفاوت قائل شد.دو دسته اول به عنوان اسکنرهای غیرقابل حمل دسته‌بندی می‌شوند، در حالیکه اسکنرهای دستی دقیقا به خاطر قابل حمل بودنشان تفاوت را برای شما ایجاد می‌کنند. این دستگاه به طور ویژه در مواقعی مفید است که فضای شما محدود باشد؛ زیرا اسکنرهای تخت فضای زیادی را در اطراف شما اشغال می‌کنند.

اسکنر دستی چیست؟

انواع اسکنر دستی

به طوری کلی اسکنر‌ها براساس ابعاد و قابلیت‌های مختلفی که دارند، به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

اسکنر دستی: این دستگاه نسبت به سایر مدل‌ها، ابعاد کوچک‌تری دارد و به دلیل وزن سبک، به راحتی قابل حمل است. در ضمن با اغلب مدل‌های آن به کمک باتری داخلی و بدون اتصال به برق نیز می‌توان کار کرد. از سوی دیگر، برای اسکن مدارک به کمک این دستگاه، کاربر موردنظر باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد تا نتیجه کار سبب جلب رضایت شود.

اسکنر رومیزی اداری: سهم قابل توجهی از انواع اسکنرهای موجود در بازار، به مدل رومیزی اختصاص یافته است که به عنوان نمونه خانگی و قدیمی اسکنر نیز شناخته می‌شوند. همچنین انواع دستگاه اسکنر تخت هم در این دسته قرار دارد.

اسکنر عکس (حرفه‌ای و اختصاصی): این دستگاه می‌تواند عکس‌های قدیمی را باکیفیت بالایی اسکن کند و حتی قابلیت پردازش انواع نگاتیو و فیلم را نیز دارد.

اسکنر مخصوص مدارک: از سرعت بالایی برخوردار بوده و حتی می‌تواند دو طرف کاغذ را به طور همزمان اسکن کند. کیفیت نهایی اوراق اسکن شده توسط این دستگاه، رضایت‌بخش بوده و سرعت‌عمل بالایی دارد.

 

انواع اسکنر دستی

مزایا و معایب اسکنر دستی

مزیت‌های اسکنر دستی

معایب اسکنر دستی

وزن کمی دارند.

اندازه‌ی آن‌ها بسیار کوچک است.

امکان حمل و نقل دارند.

فضای کمی را اشغال می‌کنند.

انتقال داده از طریق بلوتوث و وای‌فای.

امکان اسکن فایل‌هایی که با اسکنرهای مسطح نمی‌توان آن‌ها را اسکن کرد.

قیمت پایین عدم نیاز به برق

نیاز به کنترل با دست دارند.

باید برای اسکن‌های درست حتما اسکنر را ثابت و بدون حرکت نگه دارید.

اسکن‌ها کیفیت خیلی زیادی ندارند.

اگر برگه‌ها زیاد باشند ممکن است فرایند خسته‌کننده شود.

 

 

نحوه کار اسکنر دستی

هنگام عبور از روی یک سند، اسکنر صفحه را روشن می‌کند و سنسورها تصویر یا متن را به عنوان مجموعه ای از نقاط نور می‌گیرند.( مجموعه ای از سنسورهای نوری کوچک به صورت خطی بیشتر طول اسکنر را اشغال می‌کنند.)

غلتک های موجود در اسکنر سند را لمس می‌کنند و طول سطحی را که اسکنر از آن عبور می‌کند اندازه می‌گیرند و به اسکنر اجازه می‌دهند تصویر را به درستی ضبط و اسکن کند.

نکته قابل توجه هنگام کار با اسکنرهای دستی، تجربه و دقت کافی میباشد زیرا مستقیم نگه داشتن اسکنر برای امکان اسکن بدون لغزش بسیار مهم است تا سند مدنظر واضحتر و با کیفیت تر اسکن شود

نحوه کار اسکنر دستی

به چه نکاتی قبل از خرید اسکنر دستی باید توجه کرد؟

اگر شما عزیزان هم قصد خرید یک دستگاه اسکنر جیبی به قیمت مقرون‌به‌صرفه را دارید، باید به چند مورد از ویژگی‌های مهم این دستگاه توجه کنید؛ تا در نهایت از کارایی و اثربخشی آنچه خریداری کرده‌اید، مطمئن شوید. ازاین‌رو در ادامه به نکاتی اشاره کرده‌ایم که حتما باید حین خرید اسکنر دستی به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • نوع برند و مارک دستگاه
  • فرمت‌های خروجی (PDF یا JPG)
  • انواع رزولوشن قابل اسکن (۳۰۰, ۶۰۰ یا ۹۰۰ DPI)
  • سرعت و راندمان اسکنر
  • سیستم تامین انرژی و دارا بودن باتری
  • امکان ذخیره‌سازی فایل اسکن شده در حافظه دستگاه
 به چه نکاتی قبل از خرید اسکنر دستی باید توجه کرد؟

تفاوت های اساسی بین اسکنر دستی و اسکنر رو میزی

به‌طور کلی اسکنرهای دستی پرتابل در مقایسه با مدل‌های رومیزی اندازه کوچک‌تری داشته و با دست قابل حمل هستند. ضمناً اسکنر رومیزی را باید روی یک سطح صاف قرار دهید و برگه موردنظر را جهت اسکن، در جایگاه مخصوصی که دارد، تعبیه کنید. به‌طور معمول کیفیت اغلب اسکنرهای دستی در مقایسه با مدل‌های رومیزی پایین‌تر است؛ اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سطح کیفی اسکن انجام شده، به میزان تجربه، دقت و مهارت کاربر نیز بستگی دارد. همچنین از دیگر تفاوت‌های این دو دستگاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تفاوت دستگاه اسکنر دستی و رومیزی

اسکنر دستی

اسکنر رومیزی

وزن کم

امکان اسکن اشکال حجیم

اندازه نسبتا کوچک

کیفیت بالا

اشغال فضای کمتر

امکان اسکن متوالی تصاویر و اسناد

عدم نیاز به قرارگیری در جایگاه ثابت

قیمت بالاتر

امکان انتقال داده از طریق WiFi و بلوتوث

اشکال فضا و نیاز به میز یا جایگاه ثابت

قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر

 

امکان حمل با دست

 

سوالات متداول

  • چگونه اسناد اسکن شده در اسکنر دستی را می توان به کامپیوتر انتقال داد؟

    بسیاری از اسکنرها دارای درگاه کارت حافظه هستند. شما باید یک کارت حافظه را درون اسکنر قرار داده تا تصاویر اسکن شده بر روی کارت حافظه ذخیره شود. شما می توانید کارت حافظه را از اسکنر خارج کرده و درون کامپیوتر خود قرار داده و تصاویر را انتقال دهید. برخی دیگر از اسکنرهای دستی دارای پورت USB هستند. شما می‌توانید اسکنر را با کامپیوتر خود به وسیله کابل USB متصل کنید و سپس تصاویر اسکن شده را مستقیماً به کامپیوتر منتقل کنید. 

  • چه اسنادی را می‌توان با اسکنر دستی اسکن کرد؟

    با استفاده از اسکنر دستی می‌توانید تصاویر چاپی، اسناد، کارت‌های ویزیت، وکالتنامه ها، قولنامه ها و سایر مستندات را به فرمت دیجیتال تبدیل کنید. در مرحله بعد شما می‌توانید تصاویر را به رایانه انتقال داده و در نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، آن را ویرایش کنید.

  • آیا اسکنر دستی نیاز به اتصال برق دارد؟

    بسیاری از اسکنرهای دستی دارای باتری داخلی هستند که می‌توانید آنها را شارژ کنید و بدون نیاز به اتصال برق مستقیم استفاده کنید. این نوع اسکنرها بسیار قابل حمل هستند و به شما این امکان را می‌دهند که در مسیر، در سفرها و در مکان‌هایی که امکان دسترسی به برق محدود است، اسناد را اسکن کنید. برخی اسکنرهای دستی از اتصال برق AC استفاده می‌کنند و نیاز به اتصال به یک منبع برق مستقیم دارند. این نوع اسکنرها معمولاً برای استفاده در محیط‌های ثابت مانند دفتر و منزل مناسب هستند

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.