معرفی انواع دستگاه صحافی

به چه فرآیندی صحافی می گویند؟

قبل از هر چیز بهتر است با فرآیند صحافی آشنا شوید. اگر بخواهیم به تاریخچه صحافی در ایران نگاهی بیندازیم، درخواهیم یافت که این عمل سابقه بسیار طولانی دارد و در زمان صفویه به اوج خود رسیده است. به همین دلیل صحافی یکی از هنرهای بسیار قدیمی است که برای صحافی صفحات کتاب یا مجله به کار می رفته است. در حال حاضر تکنیک های متفاوت و جدیدی برای صحافی وجود دارد. برای صحافی انواع کتاب، مجله، کاتالوگ و جزوه از دستگاه ها و ماشین آلات جدید و مدرن استفاده می شود و صحافی را خیلی سریع انجام می دهند. البته با معرفی روش های جدید صحافی همچنان می توان تفاوت صحافی دستی و ماشینی را احساس کرد. نحوه صحافی، پیچیدگی کار و تعداد تیراژها در نتیجه صحافی تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل باید از روش و تکنیک مناسب برای صحافی استفاده کنید تا شاهد کیفیت بالای کار باشید.در این مقاله به معرفی انواع دستگاه صحافی پرداخته ایم .

صحافی چگونه انجام می شود؟

منظور از صحافی، کنار هم قرار دادن کاغذها و گاهی صحافی این اوراق است. با عمل صحافی می توانید برگ های کتاب، جزوه یا مجله را کنار هم قرار داده و محکم به هم وصل کنید. بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و سازمان‌های بزرگ، اوراق خود را به منظور منسجم کردن، صحافی یا صحافی می‌کنند. این موضوع برای تمامی مجموعه ها به ویژه شرکت ها و سازمان ها اهمیت بیشتری دارد. رزومه ها و پروپوزال های صحافی شده باید با شکل و شمایل زیبا به دست مخاطبان برسد تا تاثیر بسزایی در آنها داشته باشد. به همین دلیل است که این روزها افراد کمی از صحافی دستی استفاده می کنند و به سراغ صحافی ماشینی می روند. عمل صحافی به راحتی از طریق دستگاه های موجود انجام می شود و باعث افزایش کیفیت کار می شود.

صحافی چگونه انجام می شود؟

بررسی انواع دستگاه های صحافی

دستگاه صحافی چسب گرم

دستگاه صحافی چسب حرارتی یکی از قوی ترین دستگاه ها در صنعت صحافی است که به چهار دسته دستی، برقی رومیزی، برقی ایستاده و برقی صنعتی تقسیم می شود. 

دستگاه چسب گرم دستی : این دستگاه از از سایر دستگاه های چسب گرم ارزان تر است .  همه فعالیت ها در آن به صورت دستی انجام می شود جز گرم کردن چسب که توسط المنت صورت میگیرد . استفاده از این دستگاه مشکلی برای کاربر ایجاد نمی کند و بسیار کارامد است اما به دلیل دستی بودن زمان بیشتری نسبت به سایر دستگاه برای عمل صحافی می طلبد .

دستگاه چسب گرم برقی رومیزی : این  دستگاه تمام مراحل صخافی کردن را به صورت  اتوماتیک انجام می دهد و دارای سرعت مناسبی  هم می باشد .این دستگاه رومیزی بوده و برای تیراژ های متوسط کار آمد است و در عملکرد های با ظرفیت بالا پاسخگو نیاز کاربران نمی باشد .

دستگاه چسب گرم برقی ایستاده : دستگاه چسب گرم برقی ایستاده برای کارهایی با تیراژ بالا طراحی شده و دارای قدرت بالاتری نسبت به نمونه رومیزی است  و عملکردی همانند دستگاه چسب گرم رومیزی دارد .

دستگاه چسب گرم برقی صنعتی :این دستگاه نسبت به سایر  دستگاه های چسب گرم دارای  کیفیت کامل تر و عملکرد تخصصی تر می باشد . این دستگاه علاوه بر سرعت بالایی که دارد دارای ویژگی های پیشرفته تری مانند داشتن  کنترل پنل به صورت lcd ،امکان بغل چسب کردن کتاب و افزایش تعداد غلطکها ی چسب می باشد .به همین دلیل این دستگاه گران قیمت ترین دستگاه چسب گرم می باشد .

در این دستگاه ها یک مخزن برای گرم کردن چسب و یک شلنگ مخصوص برای ثابت نگه داشتن دمای چسب وجود دارد. این چسب ها در ابتدا به صورت جامد و دانه های شیری رنگ هستند که در مخزن دستگاه قرار می گیرند و در اثر اعمال حرارت به مایع تبدیل می شوند. چسب گرم شده ورق ها را به هم متصل می کند. این چسب نیازی به خشک شدن ندارد و خیلی سریع خنک می شود.

بررسی انواع دستگاه های صحافی

دستگاه صحافی منگنه

دستگاه صحافی منگنه یکی از ساده ترین و رایج ترین دستگاه های صحافی است که در بسیاری از ادارات، سازمان ها و حتی منازل مورد استفاده قرار می گیرد. منگنه های موجود برای این کار مسی و گالوانیزه بوده و در موارد عادی از دو منگنه برای صحافی و صحافی استفاده می شود. با افزایش ضخامت و تعداد کاغذها، تعداد منگنه ها افزایش یافته و به مقدار سه تا چهار می رسد.از دستگاه صحافی منگنه برای تهیه انواع کاتالوگ، مجلات، دفترچه راهنما، لیست قیمت و مواردی از این دست استفاده می شود. این اقلام وزن سبک، ظاهری مناسب و جذاب و قیمت ارزان تری دارند. به همین دلیل این دستگاه ها در صحافی بسیار پرکاربرد شده اند و بسیاری از افراد آن را به سایر دستگاه های موجود ترجیح می دهند.

دستگاه صحافی منگنه

دستگاه فنر زن

دستگاه فنرزن یکی دیگر از نمونه های دستگاه صحافی است که تنوع زیادی دارد. تنوع زیاد در مدل ها و برندهای این دستگاه ها انتخاب و خرید از آن ها را کمی سخت کرده است. به همین دلیل بهتر است برای خرید دستگاه صحافی فنری یا صحافی فنری به مراکز معتبر مراجعه کنید تا بتوانید از مشاوره و راهنمایی کارشناسان فروش آن بهره مند شوید. دستگاه های فنرزن به صورت دستی، نیمه برقی و تمام برقی در بازار موجود است برای مشاوره دقیق و اطلاع قیمت میتوانید با کارشناسان فروش اداری کالا تماس بگیرید.

دستگاه فنر زن

دستگاه صحافی مارپیچی

دستگاه های فنر مارپیچی از جمله وسایل صحافی مورد علاقه بسیاری از کاربران هستند. عمل صحافی و فنرینگ در این دستگاه با پانچ صفحات شروع می شود و سپس فنر با غلتک چرخان فنر را از سوراخ های پانچ عبور می دهد. پس از آن با حذف اضافات فنر، فرآیند صحافی به پایان می رسد. این دستگاه ها دارای دکمه رهاسازی و قابلیت تنظیم تعداد سوراخ های پانچ هستند. قیمت دستگاه فنر مارپیچ بر اساس ظرفیت پانچ، تعداد سوراخ پانچ و موارد دیگر متفاوت است.

دستگاه صحافی مارپیچی

دستگاه صحافی دوبل

دستگاه صحافی دو فنر یکی از دستگاه های پرکاربرد در صنعت صحافی است که در صحافی بسیاری از کتاب ها، دفترها و کاتالوگ ها کاربرد دارد. فنر دوبل فلزی با روکش پلاستیکی و بیشتر در رنگ های مشکی و سفید موجود می باشد. در دستگاه فنر دوبل مانند دستگاه فنر مارپیچ ابتدا کاغذ پانچ می شود. در این دستگاه علاوه بر محل مخصوص سیم کشی دوبل، قسمتی نیز برای تعیین سایز فنر دوبل تعبیه شده است که میزان آن به اندازه، ضخامت و اندازه کاغذها بستگی دارد

دستگاه صحافی دوبل

دستگاه صحافی سیمی کن

دستگاه صحافی سیمی کن از دیگر دستگاه های صحافی است که موجود است و با توجه به سایز و نوع کاغذها در انواع مختلف قابل خریداری است. برای صحافی با این دستگاه ابتدا باید کاغذها را چندتایی (معمولاً 15 عدد) مرتب کرده و پانچ کنید و سپس سیم مخصوص را از سوراخ های ایجاد شده عبور دهید. با این کار صحافی به خوبی انجام شده و کتاب یا جزوه آماده تحویل به مشتری می باشد. البته دستگاه های سیم کن وزن و حجم نسبتا زیادی دارند و در همه جا قابل استفاده نیستند. به همین دلیل برخی دستگاه X-Office را جایگزین مناسبی برای آن می دانند.

 

دستگاه صحافی سیمی کن
 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.