گرفتگی هد پرینترهای جوهرافشان اپسون + نحوه رفع آن

چاپگرها نیاز به تعمیر و نگهداری گاه به گاه دارند تا در شرایط کار خوب بمانند. یکی از مهمترین بخش های نگهداری پرینتر تمیز کردن هد چاپگر است. هدهای چاپگر به مرور زمان گرد و غبار، کثیف و با جوهر مسدود می شوند و نیاز به تمیز کردن دوره ای دارند. برخی از چاپگرها دارای سیستم تمیز کردن خودکار هد چاپ هستند، اما همیشه موثر نیستند. برای اطمینان از موفقیت چاپ، ممکن است لازم باشد هد چاپ را به صورت دستی تمیز کنید.این راهنمای گام به گام نحوه باز کردن گرفتگی نازل هد چاپ Epson را توضیح می دهد. این دستورالعمل ها را برای تمیز کردن دنبال کنید تا به چاپگر خود آسیبی نرسد.

چه چیزی باعث مسدود شدن نازل های هد چاپ می شود؟

- اگر هد چاپ برای دوره طولانی در معرض هوا باشد، جوهر خشک می شود و خروجی های جوهر را بلوکه می کند.

- اشیا خارجی (کرد و غبار میکروسکوپی یا ناخالصی های جوهر) می توانند ورودی ها را بلوکه کنند. بعضی از دستورالعمل های اینترنتی به کاربران توصیه می کنند تا هد پرینتر را با یک دستمال کاغذی یا حوله ای تمیز کنید (بکشید روی هد) که در بعضی موارد ممکن است گرفتگی را تا خود هد پیش ببرد.

- یک حباب هوایی نیز می تواند به طور موقت ورودی هد را بلوکه کند. هوا در نهایت در جوهر حل می شود.

- نوسان دمای اتاق باعث تغییر در غلظت هوا می شود و در نتیجه حباب های هوایی را بوجود می آورند.

چه چیزی باعث مسدود شدن نازل های هد چاپ می شود؟

تمیز کردن هد چاپ اپسون: دستورالعمل های گام به گام

دستورالعمل ها ممکن است بسته به مدل متفاوت باشد. برای دستورالعمل های خاص در مورد تمیز کردن هد چاپ، به دفترچه راهنمای پرینتر خود مراجعه کنید.

چرخه تمیز کردن خودکار را اجرا کنید. اولین قدم برای رفع گرفتگی هد چاپگر، اجرای چرخه تمیز کردن خودکار در چاپگر است. برای فعال کردن چرخه تمیز کردن، ممکن است لازم باشد به نرم افزار چاپگر خود در رایانه خود دسترسی داشته باشید. بگذارید چرخه اجرا شود تا کامل شود، سپس سعی کنید چیزی را به عنوان آزمایش چاپ کنید. اگر هد چاپ همچنان مسدود است، به مرحله بعدی بروید.

کارتریج های جوهر را بردارید. با برداشتن کارتریج های جوهر شروع کنید. هنگام تمیز کردن، آنها را در یک کیسه زیپ دار یا ظرف دربسته نگهداری کنید تا جوهر خشک نشود.

نازل های هد چاپ را تمیز کنید. یک پارچه میکروفیبر را با آب مقطر مرطوب کنید. حتما از آب مقطر استفاده کنید تا از باقی ماندن هر گونه باقیمانده جلوگیری شود. از استفاده از دستمال کاغذی که ممکن است روی هد چاپ شما پرز بگذارد خودداری کنید. هد چاپ خود را با پارچه مرطوب به دقت تمیز کنید تا جوهر خشک شده پاک شود.

کارتریج های جوهر را تعویض کنید. کارتریج های جوهر را دوباره در چاپگر قرار دهید و مطمئن شوید که آماده چاپ است.

تست چاپی را اجرا کنید. برای تست نازل چیزی را چاپ کنید. اگر بدون هیچ مشکلی ظاهر مناسبی داشت، نازل هد چاپ خود را با موفقیت تمیز کرده اید. اگر نه، به مرحله بعدی بروید.

فرآیند تمیز کردن را با آب و محلول Windex تکرار کنید. محلولی تهیه کنید که نصف آن آب مقطر و نصف Windex یا سایر محصولات پاک کننده شیشه باشد. یک پارچه میکروفیبر را با محلول مرطوب کنید و هد چاپ خود را دوباره تمیز کنید. کارتریج های جوهر را تعویض کنید و آزمایش چاپ را انجام دهید. اگر نازل همچنان مسدود است، به مرحله بعدی بروید.

هد چاپ را خیس کنید. محلولی از آب مقطر و windex تهیه کنید و آن را در مایکروویو قرار دهید تا کمی گرم شود. نازل هد چاپ خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در محلول آب گرم خیس کنید. هد چاپ را با یک پارچه میکروفیبر خشک کنید و اجازه دهید کاملاً خشک شود (ممکن است چند ساعت طول بکشد). نازل خشک و کارتریج جوهر را تعویض کنید و آزمایش چاپ دیگری را انجام دهید. 

سوالات متداول

  • چند بار باید هد چاپگر اپسون خود را تمیز کنم؟

    اگر هد چاپگر به اندازه کافی استفاده نشود، می تواند کثیفی را جمع کند. برای جلوگیری از خشک شدن جوهر در کارتریج، توصیه می کنیم هر ماه چند بار چاپ کنید. اما حتی اگر آنقدر تلاش کنید و چاپ کنید، ممکن است نیاز به تمیز کردن گاه به گاه داشته باشید. بهترین زمان برای تمیز کردن هد چاپ زمانی است که نتایج چاپ ضعیفی دریافت می کنید. اگر چاپگر شما شروع به تولید چاپ های کم رنگ، ناقص یا رگه ای کند، تمیز کردن هد چاپگر معمولاً مشکل را فورا برطرف می کند.

  • آیا هدهای مسدود شده چاپگر می تواند به چاپگر اپسون من آسیب برساند؟

    بله، اگر برای مدت طولانی از هد چاپ خود غافل شوید، ممکن است به چاپگر اپسون خود آسیب وارد کنید. با گذشت زمان، جوهر خشک شده می تواند باعث داغ شدن بیش از حد هد چاپ شود که ممکن است منجر به آسیب دائمی شود.

 
نوشته شده توسط :
منبع :
شما هم می توانید نظر خود را ثبت کنید

ثبت نظر : کاربر عزیز نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.